Fredag 23 Maj | 05:50:31 Europe / Stockholm

Kalender

Est. tid*
2025-11-18 N/A Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-19 N/A Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-12 N/A X-dag ordinarie utdelning VER 0.00 SEK
2025-06-11 N/A Årsstämma
2025-05-28 N/A Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-27 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-28 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-29 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-14 - X-dag ordinarie utdelning VER 0.00 SEK
2024-06-13 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-29 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-30 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-31 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-07-03 - X-dag ordinarie utdelning VER 0.00 SEK
2023-06-30 - Årsstämma
2023-05-31 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-28 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-15 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-31 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-08-01 - X-dag ordinarie utdelning VER 0.00 SEK
2022-07-29 - Årsstämma
2022-05-31 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-15 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning VER 0.00 SEK
2021-04-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-26 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Verve är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget driver en annonsmjukvaruplattform som matchar den globala annonsörens efterfrågan med annonsutbud från utgivare som berikar processen med förstapartsdata från egna spel. Verve:s operativa närvaro finns i Nordamerika och Europa. Genom investeringar i organisk tillväxt och innovation, samt riktade M&A, har bolaget byggt en one-stop-shop för programmatisk annonsering, vilket gör det möjligt för bolag att köpa och sälja annonsutrymme på alla digitala enheter.
2021-05-17 11:45:03

MGI förvärvar en ledande global SaaS-plattform för målinriktade data för att expandera värdekedja och vinstmarginal

 

  • Med Beemray genomför MGI ytterligare ett strategiskt förvärv. Beemray är ett mycket synergiskapande förvärv som kommer att integreras i MGIs snabbväxande mediesegment Verve Group
  • Beemray är en SaaS-plattform med ledande kontextuellt målriktade datalösningar vilka sätter integriteten först och inte använder "cookies" eller permanent identifiering.
  • Beemray Oys viktigaste tillgångar förvärvas via ett inkråmsförvärv som inkluderar IP-rättigheter till patent, mjukvarukoder och maskininlärningsalgoritmer.

 

17 maj 2021 -  Media and Games Invest ("MGI" eller "Bolaget") stärker sitt mediesegment Verve Group ("Verve") genom att förvärva i stort sett alla tillgångar i Beemray Qy, en ledande global dataplattform med huvudkontor i Helsingfors , Finland. MGI närmar sig därmed sitt strategiska mål att bygga upp en komplett värdekedja inom mediesektorn. Det öppnar fler möjligheter för MGI att skapa mervärde för kunder och att öka vinstmarginalen.

 

Genom Verve Group bygger MGI en global öppen vertikal SaaS-plattform, en programmatisk omnikanal, som är mycket synergiskapande med aktiviteterna inom spelsegmentet som är grupperade under gamigo. Med väl över tio synergiskapande förvärv samt organisk utveckling och tillväxt inom mediesektorn har MGI etablerat en stark, snabb och lönsamt växande position i detta segment. Med de tidigare förvärvade och integrerade plattformskomponenterna i den digitala annonsprocessen - Demand Side Platforms (DSP), Data Management Platforms (DMP) och Supply Side Platforms (SSP) - letar Verve Group vidare efter logiska tillägg av sin SaaS-plattform. 

Förvärvet av Beemray lägger till en kraftfull datahanteringsplattform i Verve Groups full-stack av programmatiska lösningar för annonsörer och utgivare. Det möjliggör starkt fokuserad kontextuell målriktade data, vilket är en viktig tillgång i en annonsvärld där cookies som Apple IDFA försvinner. Beemrays egen teknologi (IP) kombinerar verklig kontext för konsument med djupinlärningsalgoritmer för förbättrad målgruppssegmentering och målriktade data. Tekniken möjliggör skapande av kontextuella segment i realtid av hög kvalitet, vilket hjälper annonsörer att med säkerhet öka sin räckvidd till konsumenter genom att synas i det aktuella sammanhanget. Förvärvet kompletterar Verve Groups robusta målgruppssegmentering för plats- och beteende som nu expanderas globalt.

Beemray är en pionjär inom området kontextuell segmentering och målriktade data och har utvecklat maskininlärningsalgoritmer som utnyttjar semantisk-kognitiv teknologi för att analysera kontexten för användare för att leverera relevant engagemang med rätt timing. Det gör det möjligt för Verve Groups annonsörer att rikta kampanjer mot målgrupper över webben, mobilwebben, CTV och i mobilappar baserat på intresse, känsla, nyckelord, varumärkesrelevans, demografi och realtidsmoment. Detta i tillägg till smart analys och insikter för att förstå förändrat konsumentbeteende. Dessutom kommer Beemrays lösning inbyggd med några av de mest avancerade verktygen för varumärkessäkerhet som finns på marknaden. För utgivare ger förvärvet en möjlighet att utöka och aktivera målgruppssegment för intäktsgenerering och anpassning i appen samtidigt som de får bättre kontroll och transparens över de data som samlas in.

Förvärvet har genomförts som ett inkråmsförvärv av alla Beemray Oys större tillgångar, inklusive IP-rättigheter till patent, mjukvarukod och maskininlärningsalgoritmer. Beemrays SaaS-plattform kommer att integreras i Verve Group-plattformen och planen är att vidareutveckla teknologin. Köpeskillingen uppgick till mindre än en miljon euro. Parterna har kommit överens om att inte informera om det exakta beloppet.

"Vi började bygga Verve Group utifrån vårt behov av en stark programmatisk lösning för våra spel eftersom vi inte var nöjda med de annonslösningar som erbjöds på grund av suboptimerad målriktade data och kostnadsineffektivitet. Resultatet blev att vi byggde upp en SaaS-plattform som uppfyller krav från mycket krävande kunder - såväl annonsörer som utgivare. Detta medförde att Verve Group snabbt växte i intäkter och EBITDA. Den programmatiska annonsmarknaden är väldigt dynamisk, förändringar som exempelvis att identifierare försvinner och att Google och Apple bygger upp höga murar runt sina tjänster är på samma gång utmaningar och möjligheter. Vårt huvudsakliga mål i denna snabbt föränderliga miljö är att göra det möjligt för annonsörer att genomföra de effektivaste kampanjerna med hög avkastning på investering samtidigt som utgivare kan kommersialisera sina tillgångar på bästa möjliga sätt. Dessa, till synes motstridiga, mål kan uppnås genom bättre målriktade data vilket leder till att färre annonser ger ett bättre resultat och då medför att ett högre pris accepteras för träffsäkerhet. Genom tillgångarna i Beemray har vi förvärvat viktig nyckelteknologi och ett erfaret team för att utveckla kontextuell målriktade data för vår gamingenhet gamigo såväl som för alla andra kunder till Verve Group. Jag är mycket glad att välkomna teamet ombord på MGI " säger Remco Westermann, VD och styrelseordförande i MGI.

"Att skapa ett team med i MGIs mediesegment Verve Group är ett naturligt nästa steg i Beemrays långsiktiga vision om att erbjuda en varumärkessäker målriktning och optimering i global skala. Verve Groups närvaro i alla större regioner tillsammans med dess framgång att samla unika produkter för att tillgodose behoven hos olika målgrupper i annonsörernas ekosystem skapar en betydande möjlighet för Beemray-plattformen", säger Rami Alanko, Beemrays grundare och verkställande direktör.

Ansvariga parter

Informationen i detta pressmeddelande har offentliggjorts genom den ansvariga personens byrå som anges nedan för publicering vid den tidpunkt som anges av MGIs nyhetsdistributör EQS Newswire vid publiceringen av detta pressmeddelande. Den ansvariga personen nedan kan kontaktas för mer information.

Detta är en översättning av den engelska originalformuleringen. Vid avvikelser gäller den engelska versionen som finns tillgänglig via bolagets hemsida mgi.group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Remco Westermann
Styrelseordförande och VD
+49 40 411 885206

 

Sören Barz
Chef för Investor Relations
+49 170 376 9571
soeren.barz@mgi.group, info@mgi.group
www.mgi.group

 

Jenny Rosberg, ROPA, IR-kontakt Stockholm
Telefon: +46707472741
Mail: Jenny.rosberg@ropa.se

 

Axel Mühlhaus / Dr. Sönke Knop, edicto GmbH, IR-kontakt Frankfurt
Telefon: +49 69 9055 05 51
Mail: mgi@edicto.de

 

Om Media and Games Invest plc

Media and Games Invest plc är ett integrerat digitalt spel- och medieföretag med största delen av sin verksamhet i Europa och Nordamerika. Bolaget kombinerar organisk tillväxt med värde- och synergiskapande förvärv och visar kontinuerlig, stark och lönsam tillväxt med en CAGR på 45 procent under de senaste sex åren. Förutom stark organisk tillväxt har MGI-gruppen framgångsrikt förvärvat mer än 30 bolag och tillgångar under de senaste sex åren. De förvärvade tillgångarna och bolagen integreras genom bl.a. aktivt användande av molnteknologier för att skapa effektivitetsvinster och konkurrensfördelar. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm och på segmentet Scale på Frankfurtbörsen. Bolaget har en säkerställd obligation som är noterad på Nasdaq Stockholm och den öppna marknaden på Frankfurtbörsen och en icke säkerställd obligation som är noterad på den öppna marknaden på Frankfurtbörsen. Bolagets certified advisor på Nasdaq First North Premier Growth Market är FNCA Sweden AB;  info@fnca.se, +46-8-528 00 399.

 

För mer information, besök: https://mgi.group/


1197157  17.05.2021