Lördag 26 Oktober | 01:56:01 Europe / Stockholm
2024-03-15 15:13:56

15.3.2024 15:13:55 CET | BankNordik | Selskabsmeddelelse

Selskabsmeddelelse nr. 6/2024

I dag ændrer BankNordik navn og vil fremover hedde Føroya Banki (Færøernes Bank). BankNordik vil stadig være et registreret navn hos koncernen, og den grønlandske del af forretningen vil fortsat blive benævnt BankNordik, indtil et navneskift for filialen i Nuuk efter planen finder sted senere i år.

BankNordik blev – under det daværende navn, Føroya Banki – grundlagt i 1906. Efter at have opkøbt filialer i Danmark og i Grønland valgte banken i 2010 at ændre navn til BankNordik, som blev vurderet et mere passende navn til bankforretningen i de tre lande. I 2021 blev den danske del af forretningen solgt, og banken har siden og vil fortsat fokusere på det færøske og grønlandske marked.

”Både bestyrelse og ledelse er enige om, at tiden nu er kommet til at finde mere passende navne, som kan være med til yderligere at styrke vores markedspositioner på Færøerne og i Grønland. Omtrent halvdelen af alle kunder på Færøerne er kunder hos os, ca. hver 10. færing ejer aktier i koncernen og Færøernes landsstyre ejer desuden mere end en tredjedel af selskabet, så et navneskift til Føroya Banki er oplagt. Med henblik på at finde et velegnet og lokalt forankret navn til BankNordik i Grønland, afholder vi en navnekonkurrence senere i år.

Selv om vi annoncerer ændringen i dag, så sker navneændringen løbende. Vi er stadig samme koncern med de samme værdier og samme mål, men nu i en udgave og fremtoning, der både fremstår mere relevant for vores markeder, og som samtidig også kan være med til at styrke vores forretningsmæssige og strategiske fokus på Færøerne og i Grønland”, siger Turið F. Arge, administrerende direktør.

Den formelle ændring består kort sagt i, at både koncernen og banken skifter navn til Føroya Banki. Koncernens datterselskaber Trygd, Skyn og NordikLív beholder deres navne, og BankNordik fortsætter som et registreret navn hos koncernen og vil samtidig blive brugt om den grønlandske filial frem til et navneskift senere i år. Formelt set skal navneændringen vedtages til generalforsamlingen næste år.

Yderligere oplysninger:

Turið F. Arge, adm. direktør, tlf. (+298) 230 678

BankNordik har bankaktiviteter i Grønland og på Færøerne samt forsikringsaktiviteter på Færøerne. Koncernen, som blev grundlagt på Færøerne for over 100 år siden, har samlede aktiver på 12,9 mia. kr. og 207 medarbejdere. Banken er underlagt Finanstilsynet og er børsnoteret på Nasdaq Copenhagen.