Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Fordon & Transport |
2023-11-30 08:00:28
Jag är nöjd med att kunna summera ett år med hög aktivitet för SAS. Under fjärde
kvartalet reste 6,8 miljoner passagerare med SAS, vilket innebär att totalt 23,7
miljoner passagerare reste med SAS under hela räkenskapsåret 2022/2023. Det
motsvarar en ökning av passagerarvolymen med 18 procent för fjärde kvartalet,
och en ökning med 33 procent för hela räkenskapsåret jämfört med motsvarande
period föregående år. Det är en tydlig bekräftelse på att passagerarna
fortsätter att komma tillbaka till SAS och att vårt arbete under året med att
skala upp verksamheten har varit framgångsrikt. Vi är också stolta över att ha
fått ett femstjärnigt betyg från våra kunder vid 2023 års APEX Awards.
Vi gör stabila framsteg med chapter 11-processen i USA och med att nå de
övergripande målen i SAS FORWARD-planen. Vi nådde en viktig milstolpe under
kvartalet. Den 3 oktober offentliggjorde SAS att Castlelake, Air France-KLM och
Lind Invest, tillsammans med den danska staten, hade utsetts till det vinnande
budkonsortiet i SAS anskaffningsprocess för exitfinansiering. Vi ingick ett
investeringsavtal med budkonsortiet kort efter kvartalets utgång. Avtalet
innefattar en sammanlagd investering i det rekonstruerade SAS motsvarande cirka
13,2 miljarder SEK, inklusive cirka 5,2 miljarder SEK i nya onoterade aktier och
cirka 8 miljarder SEK i säkerställda konvertibla skuldebrev. Investeringen är
ett viktigt steg i vår SAS FORWARD-plan och visar att våra nya investerare tror
på SAS och vår potential att fortsätta ligga i framkant av flygindustrin under
många år framöver.
Vi har för närvarande som målsättning att få chapter 11-planen godkänd av den
amerikanska domstolen i början av 2024, för att därefter erhålla regulatoriska
godkännanden och genomföra en svensk företagsrekonstruktion på SAS AB-nivå (där
ansökan sannolikt lämnas in av SAS AB under 2024). Som ett resultat av denna
process förväntas samtliga av SAS AB:s stamaktier och noterade kommersiella
hybridobligationer bli inlösta, indragna och avnoterade (vilket för närvarande
förväntas ske under andra kvartalet 2024). Därmed förväntas det inte finnas
något värde kvar för befintliga aktieägare i SAS AB och ersättningen till
innehavarna av kommersiella hybridobligationer förväntas bli förhållandevis
liten. SAS förväntar sig inte att verksamheten kommer att påverkas av sådana
juridiska förfaranden samt att bolaget kommer att fortsätta tillhandahålla sina
tjänster för kunderna som vanligt.
AUGUSTI 2023-OKTOBER 2023
· Intäkter: 12 019 (10 651) MSEK
· Resultat före skatt (EBT): -2 110 (-1 701) MSEK
· Resultat före skatt och jämförelsestörande poster: -2 113 (-1 626) MSEK
· Periodens resultat: -1 928 (-1 238) MSEK
· Resultat per stamaktie: -0,27 (-0,17) SEK
NOVEMBER 2022-OKTOBER 2023
· Intäkter: 42 043 (31 824) MSEK
· Resultat före skatt (EBT): -5 516 (-7 846) MSEK
· Resultat före skatt och jämförelsestörande poster: -5 661 (-7 941) MSEK
· Periodens resultat: -5 701 (-7 048) MSEK
· Resultat per stamaktie: -0,78 (-0,97) SEK
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
· Högre kostnader från ogynnsamma växelkurser och bränslepriser motverkade ett
förbättrat operativt och kommersiellt resultat.
· EU-domstolen fastställde Tribunalens dom om att beviljade lånegarantier från
Sverige och Danmark under 2020 var förenliga med tillämpliga EU-regler.
· Castlelake, Air France-KLM, Lind Invest och den danska staten utsågs till
vinnande budkonsortium i SAS kapitalanskaffningsprocess, inklusive
överenskommelse med Castlelake om nytt DIP-lån för att refinansiera SAS
ursprungliga DIP-lån. SAS har för närvarande som målsättning att få chapter 11
-planen godkänd av den amerikanska domstolen i början av 2024, följt av
regulatoriska godkännanden och en sannolik svensk företagsrekonstruktion på SAS
AB-nivå. SAS förväntar sig en förhållandevis liten ersättning till oprioriterade
borgenärer, ingen ersättning alls till efterställda borgenärer och att inget
värde finns kvar för befintliga aktieägare i SAS AB, efter
rekonstruktionsprocessens slutförande. Samtliga av SAS AB:s stamaktier och
noterade kommersiella hybridobligationer förväntas vidare bli inlösta, indragna
och avnoterade.
VIKTIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS SLUT
· SAS ingick ett investeringsavtal med det vinnande budkonsortiet samt ett
DIP-låneavtal med Castlelake. Avtalen har godkänts av den amerikanska domstolen.
· Den 15 nov återbetalade SAS sitt ursprungliga DIP-lån som tillhandahållits
av Apollo Global Management.
· Den 29 nov meddelade EU-kommissionen att SAS rekapitalisering år 2020 är
förenlig med statsstödsregler och är godkänd.
PROGNOSER
· Bokslutskommunikén innehåller finansiella prognoser på sidan 10.
KVARTALSRESULTAT
Vi noterade en fortsatt stabil efterfrågan från passagerarna under hela det
fjärde kvartalet. Det totala antalet passagerare ökade med 17,9 procent, RPK
ökade med 17,2 procent och kapaciteten ökade med 16,2 procent, jämfört med
motsvarande period föregående år. Kabinfaktorn för kvartalet var 77,8 procent,
0,7 procentenheter högre jämfört med motsvarande period föregående år.
Den ökade efterfrågan från passagerarna och den ökade produktionen ledde till
att våra rörelseintäkter ökade med 13 procent jämfört med motsvarande period
föregående år och landade på 12 019 miljoner SEK för kvartalet. Efter den
svenska kronans kraftiga försvagning mot slutet av kvartalet och uppgången för
flygbränslepriserna under samma period var resultatet före skatt -2 110 miljoner
SEK, vilket motsvarar en minskning med 409 miljoner SEK jämfört med motsvarande
period föregående år. För helåret ökade däremot resultat före skatt, EBT, med 2
330 miljoner SEK till resultat på -5 516 miljoner SEK. De högre kostnaderna från
negativa trender inom valutor och bränslepriser motverkar en väsentlig del av
det som har åstadkommits genom ett starkare operativt och kommersiellt resultat.
Fokus kvarstår på kostnadsbesparingar i hela verksamheten för att säkerställa
vår konkurrenskraft, och de totala rörelsekostnaderna för kvartalet slutade på
12 681 miljoner SEK. Många av kostnadseffektiviseringarna i SAS FORWARD-planen
trappas upp över tid, och några har implementerats men får inte tas upp i vårt
finansiella resultat förrän efter slutförandet av chapter 11-processen,
däribland kostnadsbesparingarna från rekonstruktionen av flygplansflottan.
Kassan i slutet av kvartalet uppgick till 6 160 miljoner SEK. Kassaflödet från
den löpande verksamheten under kvartalet uppgick till ett kassainflöde om 81
miljoner SEK.
TRANSFORMATIONSPLANEN - UPPDATERING
Vi lanserade vår omfattande transformationsplan SAS FORWARD i samband med första
kvartalsrapporten för 2021/2022, i slutet av februari 2022. Målet med
transformationsplanen är att säkerställa SAS långsiktiga konkurrenskraft i den
globala flygbranschen. För att påskynda genomförandet av SAS FORWARD meddelade
vi den 5 juli 2022 att vi frivilligt hade lämnat in en ansökan om att inleda ett
chapter 11-förfarande i USA, ett väletablerat och flexibelt juridiskt ramverk
för rekonstruktion av företag med verksamhet i ett flertal jurisdiktioner. Genom
denna process är vår målsättning att nå överenskommelser med viktiga
intressenter, rekonstruera bolagets skulder, omstrukturera vår flygplansflotta
och få ett betydande kapitaltillskott.
Den 3 oktober meddelade SAS att vi hade valt Castlelake, Air France-KLM och Lind
Invest, tillsammans med danska staten, som det vinnande budkonsortiet i vår
anskaffningsprocess för exitfinansiering. Vi ingick ett investeringsavtal med
budkonsortiet kort efter kvartalets utgång. Avtalet innebär en sammanlagd
investering i det rekonstruerade SAS motsvarande cirka 13,2 miljarder SEK,
inklusive cirka 5,2 miljarder SEK i nya onoterade aktier och cirka 8 miljarder
SEK i säkerställda konvertibla skuldebrev. Som en del av transaktionen har vi
också tryggat ny debtor-inpossession ("DIP")-finansiering om 5,5 miljarder SEK
med Castlelake. Medlen från den nya DIP-finansieringen används bland annat för
att refinansiera SAS ursprungliga DIP-lån, öka likviditeten och stödja SAS väg
till en exit från sin frivilliga rekonstruktionsprocess. Refinansieringen av SAS
ursprungliga DIP-lån slutfördes i november 2023.
Som en del i transaktionen är avsikten att SAS på sikt ska lämna Star Alliance
och gå med i SkyTeam Alliance, vilken Air France-KLM är en av grundarna av. Den
här övergången till ett partnerskap med SkyTeam stakar ut en tydlig väg framåt
för bolaget. Genom slutförandet av denna process och de möjligheter som ett
medlemskap i SkyTeam öppnar upp, kommer vi att kunna förbättra SAS erbjudande
ytterligare, till förmån för våra kollegor, kunder och de samhällen där vi är
verksamma. Det här är verkligen ett spännande steg för SAS. Det är dock viktigt
att komma ihåg att inget förändras i nuläget. SAS är fortfarande en del av Star
Alliance och våra EuroBonus-medlemmar kommer att fortsätta att ta del av sina
vanliga förmåner när de flyger med våra partnerflygbolag. Medlemmarna kan
fortsätta att samla och tjäna in poäng precis som idag, och deras förmåner när
de flyger med SAS kommer inte att påverkas.
Den överenskomna exittransaktionen är fortsatt villkorad av godkännande i
samband med fastställandet av chapter 11-planen. Vi har för närvarande som
målsättning att få chapter 11-planen godkänd av den amerikanska domstolen i
början av 2024, för att därefter erhålla regulatoriska godkännanden och
genomföra en svensk företagsrekonstruktion på SAS AB-nivå (där ansökan sannolikt
ges in av SAS AB under 2024). Som ett resultat av denna process förväntas
samtliga av SAS AB:s stamaktier och noterade kommersiella hybridobligationer bli
inlösta, indragna och avnoterade (vilket för närvarande förväntas ske under
andra kvartalet 2024). Därmed förväntas det inte finnas något värde kvar för
befintliga aktieägare i SAS AB och ersättningen till innehavarna av kommersiella
hybridobligationer förväntas bli förhållandevis liten. SAS förväntar sig att
verksamheten inte kommer att påverkas av sådana juridiska förfaranden samt att
bolaget kommer att fortsätta tillhandahålla sina tjänster för kunderna som
vanligt.
FEMSTJÄRNIGT BETYG I GLOBAL KUNDUNDERSÖKNING
I september fick SAS ett femstjärnigt betyg i den prestigefyllda globala APEX
-kundrankingen vid 2023 års APEX Awards. Rankningen baseras på neutral,
tredjeparts återkoppling från passagerarna och underlaget hämtas in genom APEX
partnerskap med världens högst rankade researrangörs-app. Vi är mycket glada att
få det högsta betyget från våra kunder. Det här erkännandet är ett bevis på SAS
-teamets outtröttliga engagemang i att säkerställa trygga resor samt att erbjuda
service av högsta klass.
RED DOT AWARD FÖR SAS APP
I september belönades SAS också med en Red Dot Award för vår omgjorda app. Red
Dot Award är en av de mest prestigefyllda och internationellt erkända
designtävlingarna och belönar de största framstegen inom området design,
kreativitet och innovation. SAS-appen fick en utmärkelse i kategorin Brands &
Communication Design 2023. Utmärkelsen är resultatet av allt hårt arbete och
engagemang hos vårt talangfulla team, och alla stöttande team, som ständigt
strävar efter att skapa innovativa lösningar som erbjuder våra kunder
upplevelser utöver det vanliga.
STEG MOT FOSSILFRITT FLYG
SAS strävar efter att minska koldioxidutsläppen inom flyget och det enda sättet
att nå framsteg med denna ambitiösa plan är genom samarbete. Genom att göra våra
kunder delaktiga och arbeta ihop kan vi minska koldioxidutsläppen och möjliggöra
en mer storskalig produktion av hållbara flygbränslen.
SAS strävar efter att vara en drivkraft inom hållbart flyg och vi är stolta över
att delta i en storskalig, internationell studie som använder SAS flygplan på
Köpenhamns flygplats för att undersöka påverkan från hållbart flygbränsle (SAF)
på lokal luftkvalitet. Projektet påbörjades under första kvartalet
räkenskapsåret 2022/2023, och en av de slutsatser som har dragits är att
biobaserat flygbränsle minskar mängden ultrafina partiklar som släpps ut från
flygplansmotorerna med cirka 30 procent, vilket därmed förbättrar
luftkvaliteten. SAS är mycket stolta över att delta i det här projektet, som är
ett lysande exempel på hur kollektiva insatser kan möjliggöra ytterligare
upptäckter av hållbara lösningar för flygbranschen. Upptäckterna från detta
unika experiment på Köpenhamns flygplats visar att användningen av hållbara
flygbränslen inte bara minskar koldioxidutsläppen utan också förbättrar den
lokala luftkvaliteten.
VINTERSÄSONGEN
Vi har inlett vintersäsongen och vi ser fram emot att flyga våra passagerare
till deras destinationer. Vi har lagt till nya linjer och destinationer för
vinterhalvåret. I oktober invigde SAS den nya vintersäsongslinjen till Bangkok
från Köpenhamn. Thailand är favoritdestination för många passagerare under
vinterhalvåret. Linjen till Bangkok erbjuder en perfekt utgångspunkt för övriga
Thailand och Asien och är ett utmärkt alternativ för både affärs- och
fritidsresenärer. SAS trafikerar Bangkok-linjen med Airbus A350-flygplan, som
har en betydligt lägre bränsleförbrukning och upp till 30 procent lägre
koldioxidutsläpp än tidigare jämförbara flygplan.
Vi fortsätter arbetet med att slutföra chapter 11-processen i USA och med att nå
de övergripande målen för SAS FORWARD. Målsättningen i nuläget är att få chapter
11-planen godkänd av den amerikanska domstolen i början av 2024, för att
därefter erhålla regulatoriska godkännanden och genomföra en svensk
företagsrekonstruktion på SAS AB-nivå. Även om mycket arbete återstår är jag
nöjd med att se de betydande framstegen vi gör för att bli ett
konkurrenskraftigt och finansiellt starkt bolag.
Jag är tacksam för det mycket hårda arbete som mina medarbetare på SAS har lagt
ner hittills på att göra framsteg med SAS FORWARD och för allt de gör för att
säkerställa att vi varje dag tar hand om våra kunder på bästa sätt. Tack till
alla för era goda insatser!
Som alltid ser vi fram emot att välkomna våra kunder ombord på våra flygplan.
Anko van der Werff
vd & koncernchef
Stockholm den 30 november 2023
Telefonkonferens - fjärde kvartalet 2023
En telefonkonferens och webcast för investerare, analytiker och media kommer att
hållas kl. 10.00 CET. Anko van der Werff, vd & koncernchef, och Erno Hildén,
Executive Vice President och CFO, kommer att presentera och kommentera
rapporten. Presentationen hålls på engelska.
Webblänk (ingen föranmälan krävs): https://ir.financialhearings.com/sas-q4-2023
Registrering för deltagande via telefonkonferens:
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=5007048
Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens/användar-ID för att
logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa
muntliga frågor
För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS press office, +46 8 797 29 44
Investor relations, +46?709?977 070
SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och
Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt
skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg
och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt
våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i
nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv
teknik- och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll
koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster,
tekniskt underhåll och frakttjänster. För ytterligare information besök
https://www.sasgroup.net
Denna information är sådan information som SAS AB är skyldigt att offentliggöra
enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Erno
Hildéns försorg, för offentliggörande den 30 november 2023, kl. 08:00 CET.