Bifogade filer
Beskrivning
Land | Finland |
---|---|
Lista | Large Cap Helsinki |
Sektor | Tjänster |
Industri | Fordon & Transport |
CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE DEN 20 MAJ 2014 KL.11.00 (EEST)
Kalmar, som ingår i Cargotec, lanserar en ny miljövänlig eltruck med en lyftkapacitet på 5-9 ton på CeMAT-mässan i Hannover, Tyskland, den 20 maj 2014. Eltrucken ECG50-90 har funktioner som minskar ägandekostnaden betydligt, samtidigt som de förbättrar säkerheten och miljöprestanda.
Eltruckar används traditionellt för lättare hantering. Det ändrar Kalmar på nu, med en elektrisk gaffeltruck för tung hantering.
Lägre total driftskostnad
"På Kalmar använde vi all vår långa erfarenhet som leverantör av tunga gaffeltruckar när vi designade den här elektriska trucken. Resultatet är en högpresterande eltruck som matchar våra kraftfulla dieseltruckar, samtidigt som den är tyst och helt fri från utsläpp och vibrationer", säger Thomas Malmborg, Vice President, Forklift Trucks.
"Trucken kan användas för tung industri hantering utan att produktiviteten eller körglädjen äventyras. Men de verkliga fördelarna med att välja elektriskt blir uppenbara när du får uppleva gaffeltruckens låga driftskostnader, huvudsakligen i form av lägre energikostnad och minskat behov av underhåll. Den initiala investeringen är avsedd att betalas av inom två år, vilket kommer att visa sig i kundernas resultat.
"Enligt beräkningarna går det att minska driftskostnaderna med upp till 75 procent varje år enbart i energibesparingar, jämfört med en motsvarande dieseltruck. Och med en högre tillgänglighet och lägre underhållskostnad är det ett vinnande koncept i långa loppet", säger Malmborg.
Eltrucken har flera energibesparande körlägen, och tillsammans med förändringarna i el- och hydraulsystemen går det att få upp till 15 procent lägre energiförbrukning jämfört med Kalmars föregående eltrucksmodeller.
Servicepersonalen kan utföra sitt jobb snabbt tack vare förenklat underhåll och ett marknadsledande diagnostiksystem. En enda sorts batterilucka passar för alla behov och hanteras enkelt av operatören. Den skyddande luckan ingår som standard och gör det enkelt att utföra service på batteriet.
Miljöval
Kalmars nya eltruck är tyst och fri från utsläpp - alltså perfekt för användning inomhus och för att hantera känsliga varor som livsmedel, drycker och papper.
Peter Ivarsson, Sales Support Director från Kalmar Forklift Trucks säger: "På marknaden är det allt oftare ett miljöval att välja elektriskt, och med stigande dieselpriser har den elektriska gaffeltrucken blivit ett alltmer attraktivt alternativ. Säkerheten har alltid högsta prioritet och det är mycket viktigt för oss på Kalmar att den nya trucken ligger i framkant när det gäller säkerhet. Den uppfyller, och överträffar, alla säkerhetsföreskrifter på marknaden."
Den nya gaffeltrucken har ett antal funktioner som förbättrar säkerheten, både för förarna och personer i maskinens omgivning. Ett intensivt blått ljus projiceras på golvet för att varna när trucken närmar sig, vilket minskar risken för olyckor.
Gaffeltruckens EGO-hytt, som är standard för Kalmars maskiner i G-generationen, har uppgraderats ordentligt när det gäller ergonomi och sikt, för bättre produktivitet, effektivitet och säkerhet för föraren. Rattens position visas för att förhindra olyckor och minska däckslitaget. Det roterbara sätet är ett utmärkt alternativ när du måste backa mycket - en tidsbesparande funktion som också skyddar förarens nacke och axlar.
DCG 140-6 Big Wheel för utmanande miljöer
Utöver den nya eltrucken introducerar Kalmar en ny dieseldriven gaffeltrucksmodell, DCG140-6 Big Wheel, som är utformad för miljöer där det krävs tillförlitlighet, dragkraft, markfrigång och stabilitet.
Peter Ivarsson kommenterar: "Big Wheel har tagits fram särskilt för att uppfylla de tuffa kraven på den nordamerikanska sågverksmarknaden, men den lämpar sig också för att lösa kunders åtkomstproblem i många andra delar av världen. Big Wheel kommer att bli ett riktigt blickfång - det har aldrig funnits något liknande."
Maskinen levereras med större däck för ökad dragkraft i lerig och ojämn terräng, samt en högre frigång på 500 mm. Motvikten har sänkts för att ge god stabilitet och stativet är extra kraftigt. Det finns flera alternativ för trähantering som förbättrar säkerheten och gör hanteringen och underhållet enkla.
Tre gaffeltruckar från Kalmar visas på CeMAT
Den nya eltrucken ECG50-90 visas till den 23 maj i Kalmars monter nr. D22 i hall 27 på CeMAT-mässan i Hannover, Tyskland. Här visas också den nya gaffeltrucken Kalmar Big Wheel DCG140-6 och gaffeltrucken Kalmar DCG120-6 med en Volvo IV final-motor som uppfyller de senaste utsläppsstandarderna.
Mer information för pressen:
Thomas Malmborg, Vice President, Forklift trucks, Kalmar, tel. +46 372 37 8353, thomas.malmborg@kalmarglobal.com
Maija Eklöf, Vice President, Communications, Kalmar, tel. +358 20 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com
Kalmar har det största utbudet av lösningar och tjänster för lasthantering för hamnar, terminaler, distributionscentraler och tung industri. Kalmar är branschledande inom terminalautomatisering och energieffektiv containerhantering. Var fjärde containerrörelse runt om i världen hanteras av en Kalmar-lösning. Genom sin omfattande produktportfölj, sitt globala servicenätverk och förmåga att smidigt integrera olika terminalprocesser förbättrar Kalmar effektiviteten för varje rörelse. www.kalmarglobal.com
Kalmar ingår i Cargotec. Cargotecs försäljning uppgick till sammanlagt 3,2 miljarder euro år 2013 och företaget sysselsätter cirka 11 000 personer. Cargotecs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX i Helsingfors under symbolen CGCBV. www.cargotec.com
Bild 5, Kalmar eltruck
Bild 3, Kalmar eltruck
Bild 7, Kalmar Big Wheel gaffeltruck
Bild 2, Kalmar eltruck
Bild 1, Kalmar eltruck
Bild 6, Kalmar Big Wheel gaffeltruck
Bild 4, Kalmar eltruck
--
This announcement is distributed by NASDAQ OMX Corporate Solutions on behalf of NASDAQ OMX Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: Cargotec Oyj via Globenewswire
HUG#1787151