2022-11-17 15:00:00

Inför årsstämman 2023 har bolagets största ägare utsett ledamöter till valberedningen. Enligt den instruktion för valberedningsarbetet som antogs på årsstämman 12 maj 2022 ska valberedningen, utöver styrelsens ordförande, bestå av representanter för de fyra största aktieägarna, per 31 augusti. Vid det fall någon av de fyra största aktieägarna avstår rätten att utse ledamot till valberedningen går rätten vidare till nästa aktieägare i storleksordning.

I arbetet att utse valberedningen inför 2023 har flertalet aktieägare avstått rätten att utse en ledamot varför styrelsen fattat beslut om att valberedningen tills vidare består av tre ledamöter.

De tre ägarna som är representerade i valberedningen stod för ett innehav om totalt ca 58 procent av antalet aktier och röster i bolaget, per den 31 augusti.

Efter att de största ägarna har utsett sina representanter, består valberedningen av följande ledamöter:

• Johan Ahldin, utsedd av The pure circle AB
  • Göran Carlson, utsedd av Ushi Ltd
  • Anders Algotsson, utsedd av AFA Försäkring
  • Olav Thorstad, i egenskap av styrelsens ordförande

Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman 2023, som hålls 11 maj, och på www.acticgroup.com.

För att valberedningen ska ha möjlighet att överväga inkomna förslag med tillräcklig omsorg, ska förslag lämnas in senast den 16 mars 2023. Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman 2023 samt på bolagets hemsida. Aktieägarna i Actic uppmanas att skicka förslag till valberedningen via e-post till ir@actic.se. eller post till Actic Group ABs (publ), Att: Bolagsstämma 2023, Box 1805, 171 21 Solna.

Vid frågor vänligen kontakta:

Anna Eskhult
Tillförordnad vd och CFO