2022-02-14 19:15:00

Actic Group ABs (publ) (”Actic”) styrelse har fattat beslut om att inleda en process för att införa en ny organisation. Den nya organisationsstrukturen är landsbaserad och följer den nya strategin som innebär ett ökat fokus på drift och lokala marknadsförutsättningar. Målsättningen är att förändringen ska frigöra cirka 30 Mkr på årsbasis för investeringar i Actics verksamhet för att öka kundnöjdhet och konkurrenskraft. Actics nya koncernledning kommer bestå av tf VD Anna Eskhult, arbetande ordförande Olav Johan Thorstad samt landscheferna för Sverige, Norge och Tyskland. Actic kommer att inleda MBL-förhandlingar angående organisationsförändringen och varsel har därmed lämnats. Den organisationen planeras träda i kraft den 1 april 2022.

"Under de senaste sex månaderna har vi reviderat vår strategi och ser stor potential i att stärka tillväxten i våra lokala enheter genom uppgraderingar och utveckling av produktutbudet. Vidare ser vi att förutsättningarna skiljer sig kraftigt mellan våra respektive marknader, vilket gör det fördelaktigt att ersätta nuvarande koncernmodell med effektiva och lokalt anpassade organisationer på varje enskild marknad. Kombinationen av lägre total administrationskostnad och den idag kommunicerade nyemissionen innebär att vi skapar utmärkta förutsättningar för att utveckla den operativa verksamheten utifrån respektive marknads förutsättningar och därmed att öka konkurrenskraften och tillväxttakten, kommenterar styrelseordförande Olav Johan Thorstad.

”Hela organisationen har under det senaste åren jobbat hårt med att utveckla vårt totala kunderbjudande. När pandemin förhoppningsvis nu avtar är det helt avgörande att vi använder all vår kraft för att verkligen nå ut till våra medlemmar och genomföra planerade uppgraderingar på våra gym. Det är på gymmet som striden står och det är därför viktigt att vi utvecklar organisationen och processer för att ytterligare höja kvaliteten för våra kunder. Jag har förståelse för att denna förändring kan komma att bli tuff för de som berörs av detta, men det är också en stor möjlighet för Actic som bolag och våra medarbetare”, kommenterar tf VD Anna Eskhult.