13:48:37 Europe / Stockholm
2024-07-16 07:45:00

Ännu ett kvartal med positiv lönsamhetsutveckling

Andra kvartalet – april till juni 2024
·         Nettoomsättningen ökade till 170,5 (167,6) MSEK, en ökning om 1,7 %
·         EBITDA uppgick till 53,5 (49,8) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 31,4 (29,7) %
·         EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 17,3 (12,5) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 10,1 (7,4) %
·         Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 12,5 (6,6) MSEK
·         Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -0,9 (-0,8) MSEK
·         Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,05 (-0,03) SEK
 
Väsentliga händelser under det andra kvartalet
·         Actic vann upphandlingen av Mörbybadet i Danderyd, med öppning i det tredje kvartalet
·         Årsstämman beslutade om teckningsoptionsprogram för ledningen samt riktad nyemission till VD Niklas Johansson
·         ARPM ökade med 6,6 procent på medlemsintäkter jämfört mot föregående år
·         Snittantalet medlemmar per anläggning ökade med 6,1 procent jämfört mot föregående år
 
Delåret – januari till juni 2024
·          Nettoomsättningen ökade till 348,4 (342,8) MSEK, en ökning om 1,6 %
·          EBITDA uppgick till 109,6 (91,9) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 31,5 (26,8) %
·          EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 35,1 (17,0) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 10,1 (5,0) %
·          Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 22,9 (4,6) MSEK
·          Periodens resultat efter skatt uppgick till -4,0 (-16,4) MSEK
·         Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,20 (-0,73) SEK

Kommentar från VD Niklas Johansson
Det andra kvartalet summeras till ytterligare en period med en förbättrad lönsamhet, där vi ökat både vår nettoomsättning och rörelseresultat jämfört mot samma kvartal föregående år. Framför allt positivt att se att vår nettoomsättning ökar, trots att vi bedriver tio färre anläggningar. Nettoomsättningen uppgick till 170,5 (167,6) MSEK, vilket innebar en ökning med 1,7 procent jämfört mot föregående år, justerat för jämförbara anläggningar är ökningen hela 7 procent.
 
Den positiva effekten av de prisjusteringar som genomförts fortsätter och vår ARPM har ökat med 4 procent jämfört med andra kvartalet 2023. Tittar vi enbart på intäkter från gym har ARPM ökat med cirka 7 procent. Den ökade nettoomsättningen är en kombination av pris och medlemsantal där vi även ser att genomsnittligt antalet medlemmar per anläggning har ökat med 6 procent jämfört med föregående år.
 
Likviditeten uppgick till 18,8 MSEK vid kvartalets utgång och har påverkats negativt under kvartalet främst genom negativt rörelsekapital som är kopplat till säsongsvariationer.  Periodens kassaflöde uppgick till -16,9 MSEK vilket är en förbättring jämfört mot föregående år med 2,6 MSEK.
 
EBITDA resultatet uppgick till 53,5 MSEK, vilket är en förbättring jämfört mot föregående år med 3,7 MSEK.

Kvartalet har präglats av fokus på produktutbuden inom såväl bad som gruppträning. Actic kommer under hösten att implementera Les Mills program för gruppträning vilket stärker attraktiviteten av vår produkt ytterligare. Allt för att utöka träningserbjudandet till våra medlemmar samt en standardisering av Actics gruppträningserbjudande. Lansering sker under tredje kvartalet och vi står redo med fantastiska gruppträningsinstruktörer att öka såväl träningsviljan som folkhälsan.
 
Vidare har vi fokuserat på vår simskola som nu får en gemensam plattform. Syftet är att öka attraktiviteten mot vår målgrupp och standardisera vårt erbjudande över hela landet för alla som vill lära sig att simma. Ett område som är prioriterat ur flera aspekter och inte minst den fallande simkunnigheten i landet. Vi bidrar till en högre simkunnighet på de orter vi är verksamma och det kommer vi fortsätta att förädla.

Actic har under kvartalet fortsatt att optimera driftsmodellen som inneburit högre effektivitet och bidrar starkt till vår stärkta lönsamhet. Genomförandet har pågått sedan 2023 och vi ser löpande effekten på kostnadssidan. Vidare har vårt fokus på intäktssidan genererat i ökad ARPM under kvartalet till följd av medlemmar som ökar innehållet i deras medlemskap. Området är prioriterat och vårt erbjudande paketeras i högre omfattning mot värde framför kampanj. I vår interna drift har vi under perioden släppt en ny säljmotor för att förenkla och förbättra vårt ständiga säljarbete. Det är resultatet av att strategiskt arbeta med hela kundresan.

Organisatoriskt har vi samlat våra resurser som arbetar med utveckling av såväl befintliga anläggningar som nya i en gemensam grupp med ansvar för både underhåll av lokaler samt nyetableringar. Även detta initiativ syftar till ökad effektivitet där vi använder våra resurser optimalt.

Portföljoptimeringsarbetet fortlöper i enlighet med vår strategi. Vi har under det andra kvartalet genomfört flera renoveringar av befintliga anläggningar. Det är en prioritet att lyfta den allmänna nivån, harmonisera erbjudandet och optimera våra träningsytor. Utfallet av dessa uppdateringar ger oss en positiv effekt på medlemsbasen.

På sim- och badsidan vann vi upphandlingen av Mörbybadet under kvartalet. En anläggning som kompletterar vårt erbjudande geografiskt där vi nu tillför vår erkänt duktiga simskola för såväl barn som vuxna. Mörbybadet har öppnat i början av juli månad.
 
Strategisk riktning
Vi har under kvartalet arbetat fram en ny strategisk riktning för bolaget. Styrelse och ledning står bakom riktningen som innebär ökat fokus i de delar vi är duktiga och ser bäst potential i en långsiktig affär mot de finansiella målen. Vi har brutit ned målen i aktiviteter för ökat fokus. Det handlar i många delar om att välja bort och det har för mig som ny VD varit påtagligt att vi gör lite för många saker samtidigt. Nu ökar vi fokus och väljer bort fler delar mot tidigare. 
 
Vårt arbete fokuserar på att öka rörelsemarginalen i befintlig affär och växa inom de delar vi ser en hållbar utveckling över tid. Samtidigt behöver vi hantera vår nuvarande skuldsättning där affärsplanen verkar mot en lägre skuldsättningsgrad inom en fem års cykel. Vår skuldsättning fortsätter att minska samtidigt som vår lönsamhet ökar och båda delarna är centrala på resan från nu och framåt.
 
Uppåt och framåt!
 
Niklas Johansson, VD