Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
Vi lämnar 2024 bakom oss, ett händelserikt år med både möjligheter och utmaningar. Vi navigerade genom en föränderlig marknad och tog viktiga steg för att stärka bolagets position framåt.
För att möta marknadens behov genomförde vi strategiska, organisatoriska förändringar och stärkte vår finansiella ställning genom en lyckad emission. I samband med emissionen amorterade vi även på bolagets lån, vilket kommer minska bolagets räntekostnader framgent. En annan viktig händelse under året var hanteringen av de utestående fordringarna. [1] Då betalningar från partners inte infriades enligt ursprungliga avtal samt för att säkerställa en korrekt och rättvis bild av bolagets finansiella ställning och tillväxt genomförde vi en rättelse och periodisering av intäkterna. Detta har resulterat i ökad transparens och en tydligare bild av vår ekonomi, vilket ger oss en bättre grund för uppföljning och analys framöver.
Trots en del utmaningar som vi nu tagit oss igenom ser jag positivt på framtiden och är övertygad om att vi har skapat en stabil grund framåt.
Under 2024 har produktutvecklingen och lanseringen av SDK 5 varit vårt huvudfokus, där vi har investerat betydande resurser för att säkerställa att vår teknik ligger i framkant av marknaden. Denna investering har varit helt nödvändig för att vi ska kunna hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom vårt område av medielandskapet. Även om vi 2024 haft en något lägre tillväxt än tidigare år så har det här arbetet lagt en solid grund för både 2025 och framtida lönsamhet.
Tidiga jämförelser visar även att vår nya SDK genererar en markant ökning av intäkterna för våra publicister. Vi kan se att både effektiviteten och intäktsökningen överträffar våra förväntningar, med en ökning på mellan 50–300%, beroende på spel och genre. Det här visar tydligt att vår strategi att prioritera produktutveckling har varit helt rätt.
Vi har också noterat att de mindre publicisterna snabbt kunnat gå över till den nya SDK:n, tack vare deras mer flexibla resurser. De större publicisterna har ofta mer omfattande projekt och större resursbrist, vilket gör att det tar längre tid för dem att allokera de resurser som krävs. Men nu ser vi en positiv trend även hos dem, med ökat intresse och en snabbare integrationstakt. Detta gör att vårt lager av SDK-användning växer allt snabbare, vilket i sin tur stärker vår position på marknaden.
För att säkerställa fortsatt högkvalitativ service och support till våra publicister, även i takt med att vår portfölj växer, har vi utökat vårt supply-team med en ny medarbetare. Denna förstärkning innebär att vi kan fortsätta erbjuda samma snabba och effektiva service som våra publicister är vana vid, samtidigt som vi får ökad kapacitet att nå ut till fler potentiella publicister och öka vår räckvidd samt ge värdefull statistik och insikter som hjälper dem att optimera sin användning av våra produkter och växa inom vårt nätverk.
Vi har även under året arbetat kontinuerligt med att optimera vår plattform genom att integrera nya SSP/DSP-partners och effektivisera befintliga samarbeten. För att få en djupare förståelse för hur varje partner presterar, har vi ökat trafikvolymen. Detta har medfört en viss kostnadsökning och påverkat marginalen för 2024, men det ger oss värdefull kunskap som gör det möjligt att fatta mer strategiska beslut och optimera annonsintäkterna framöver. Vi kan nu sätta tydligare mål och förväntningar på våra partners, vilket driver högre kampanjvärde och bättre resultat.
Med 2024 bakom oss och blicken riktad mot 2025 känns det som att vi är på rätt väg med att nå vårt mål om lönsamhet. Vi har under det gångna året byggt en stark grund och skapat en stabil plattform för fortsatt tillväxt. Denna plattform kommer vi nu att utnyttja till fullo för att nå våra mål och skapa värde.
Jag ser fram emot att fortsätta resan tillsammans med er.
Jonas Söderqvist
VD
Adverty AB (publ)
[1] Hänvisning till pressmeddelandet som gick ut den 29 Januari 2025 ” Adverty genomför rättelse av Bolagets direktavtal och når därmed inte prognosen för 2024”