Tisdag 29 April | 19:44:04 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-11-07 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-15 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-05-12 N/A X-dag ordinarie utdelning NOSA 0.00 SEK
2025-05-09 N/A Årsstämma
2025-02-14 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-08 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-10 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-06 - X-dag ordinarie utdelning NOSA 0.00 SEK
2024-05-03 - Årsstämma
2024-02-16 - Bokslutskommuniké 2023
2023-12-27 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-11-10 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-13 - X-dag ordinarie utdelning NOSA 0.00 SEK
2023-03-10 - Årsstämma
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-10 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-10-31 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-08-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-12 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-22 - X-dag ordinarie utdelning NOSA 0.00 SEK
2022-04-21 - Årsstämma
2022-03-02 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-15 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-29 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-01 - X-dag ordinarie utdelning NOSA 0.00 SEK
2021-02-26 - Årsstämma
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-12 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-11-04 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-27 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-03-27 - X-dag ordinarie utdelning NOSA 0.00 SEK
2020-03-26 - Årsstämma
2020-01-30 - Extra Bolagsstämma 2019
2020-01-27 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-07 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-29 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-04 - Årsstämma
2019-05-17 - X-dag ordinarie utdelning NOSA 0.00 SEK
2019-05-09 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-07 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-29 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-17 - Årsstämma
2018-05-09 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-05-03 - X-dag ordinarie utdelning NOSA 0.00 SEK
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-15 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-30 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-17 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-05-04 - X-dag ordinarie utdelning NOSA 0.00 SEK
2017-05-03 - Årsstämma
2017-02-24 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-17 - Kvartalsrapport 2016-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHälsovård
IndustriMedicinteknik
Nosa Plugs är verksamma inom medicinteknik. Bolaget är en utvecklare av intranasala andningsprodukter. Produktutbudet är brett och inkluderar exempelvis luktskydd, näsfilter mot luftburna allergener samt nässkydd som används för att reducera virus och bakterier. Produkterna används exempelvis av personer som lider av olika allergier. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, med huvudkontoret beläget i Stockholm.
2022-06-01 14:50:00

På den nyligen avslutade Vitalis-mässan i Göteborg redogjorde Capio för sitt arbete med att transformera hur vård leverereras med nya arbetssätt som stöttas av det digitala verktyget FRISQ Care. Thorleif Nilsen, Affärsområdeschef Capio Äldre och Mobil vård, säger att vården står inför stora utmaningar och att grundläggande förändringar krävs för att vården ska klara av att möta morgondagens krav från patienterna och vårdens uppdragsgivare, både ur kvalitets- och produktivitetsperspektiv. Detta kräver nya arbetsätt och moderna, digitala verktyg.

Capio Äldre och Mobil vård arbetar aktivt med digitalisering för att höja patientsäkerheten samt förbättra arbetsmiljön för sina medarbetare.
 
”Andelen av befolkningen som är 80+ kommer att öka med 40%  de närmsta 8 åren och denna grupp använder redan idag cirka 50% av pengarna i sjukvårdssystemet”, säger Thorleif Nilsen, Affärsområdeschef Capio Äldre och Mobil vård. ”Enligt våra beräkningar kommer vi att behöva ta hand om 50% fler patienter med samma personalstyrka som idag vilket innebär att vi behöver hitta helt nya sätt att arbeta”, förklarade Thorleif.
 
Digitalisering med FRISQ Care möjliggör patientinvolvering, högre kvalitet samt bättre och mer effektivt användande av resurserna
Med hjälp av FRISQ Care kan Capio Äldre och mobil vård engagera patienten i sin egen vård och öka kvaliteten i vårdleveransen, bland annat genom att standardisera processer och bättre följa upp att rätt saker görs med rätt resurser. Detta innebär att både kvaliteten och produktiviteten på sikt kan öka.
 
”Vi vill standardisera våra processer för att säkerställa att vi får ut högsta möjliga kvalitet och att vi uppfyller kraven utifrån men även de högt uppsatta kraven vi ställer på oss själva”, säger Anna Manestam, Affärsutvecklare Capio Äldre och mobil vård. ”Med hjälp av FRISQ Care kan vi även öka involveringen från patienten vilket ökar livskvaliteten för patienten men även för anhöriga. Vi kan med hjälp av systemet och den data vi får in upptäcka förbättringar som kan göras och det skapar också ett högre engagemang hos personalen”, fortsätter hon.
 
Med hjälp av nya arbetssätt och FRISQ Care som digitalt stöd för kommunikation med och runt patient kan Capio dessutom skapa förutsättning för bra vård i hemmet.

”Tiden en patient ligger inne har halverats och vi måste hitta nya sätt att stötta en förbättrad kommunikationen till dem som tar över efter att en patient skrivits ut”, säger Thorleif Nilsen. ”Som ett exempel arbetar vi i Sollentuna med så kallad förstärkt utskrivning där vi följer med patienten hem och fortsätter behandling i hemmet, vilket kräver att vi har bra stöd för ett sådant arbetssätt”, fortsätter han.
 
Mindre tid på administration och mer tid för patienten 
Som en del av föreläsningen berättade Yohanna Moosavian Lööf, Sjuksköterska & kvalitetssamordnare Capio Geriatrik Sollentuna, om hur användandet av FRISQ Care fungerar i praktiken:
 
”Det pratas om att vårdpersonal idag lägger ca 30-50% av sin tid på administration. Digitaliseringen görs också för att frigöra tid. Vi journalför via FRISQ och allt kommer automatiskt in i journalsystemet vilket sparar tid. Att kunna journalföra med hjälp av paddan när man är bredvid patienten främjar personcentrerad vård och vi kan vara mer närvarande med patienten, vilket är något vi eftersträvar inom vården. Risken att man glömmer eller gör omtolkningar om det går två timmar från samtalet till journalföringen försvinner dessutom.”
 
Yohanna summerade användandet av FRISQ med orden: ”Med hjälp av FRISQ får vi hjälp med vad vi ska göra, vem som ska göra det, när vi gör det och hur vi gör det. Det blir mer patientsäkert och vi får patienter som är mer delaktiga i planeringen och uppföljningen av sin vård. Vi tror och vill att känslan av medbestämmande och delaktighet främjar patientens upplevelse av livskvalitet.”
 
Länk för att ta del av Capios hela föredrag: https://invitepeople.com/public/seminars/33423
 
”Från FRISQs sida är vi väldigt glada över att få bistå Capio i denna stora transformering och förbättring av hur vård ges till äldre och att nu 31 enheter inom Capio Äldre och mobil vård arbetar med FRISQ Care. Vi ser fram emot att få följa Capio i deras fortsatta starka tillväxt” säger Ulrika Kruse, Chief Commercial Officer på FRISQ i en kommentar.

Om Vitalis
Vitalis är Nordens ledande konferens och mässa kring eHälsa och framtidens vård och omsorg. Här möts tusentals representanter ifrån kommun, regioner, privata vårdgivare, myndigheter, akademi och industri för kompetensutveckling, erfarenhetsutbyte och inspiration. Under konferensen höll Capio ett föredrag som en del av det ordinarie programmet.
 
Om Capio
Capios vision är att förbättra hälsan för människor varje dag. Vi vill göra skillnad för våra patienter genom att se, lyssna och finnas här – idag och genom hela livet. Våra medarbetare är viktiga för oss och vi vill ge dem kraften att finnas där för våra patienter men också för att utveckla vården i stort. I vårt dagliga arbete jobbar vi utifrån våra värderingar: Quality, Empowerment, Innovation och Social responsibility. De hjälper oss att uppfylla vårt patientlöfte om att vara en pålitlig partner – närvarande och nytänkande. Tillsammans förbättrar vi folkhälsan – en individ i taget!

Capio erbjuder ett brett och högkvalitativt vårdutbud genom våra sjukhus, specialistkliniker och vårdcentraler i Sverige, Norge och Danmark. Våra patienter kan även få hjälp via våra digitala tjänster. Capio är sedan 2018 en del av Ramsay Santé – en ledande vårdgivare med 36 000 medarbetare i sex länder. För mer information, besök capio.se.