Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
Sammanfattning för perioden juli-september 2025
- Nettoomsättningen minskade med 1,5 procent till 366,7 (372,1) MSEK
- EBITDA minskade med 5,9 procent till 195,4 (207,6) MSEK
- Rörelseresultat minskade med 7,8 procent till 171,3 (185,7) MSEK
- ARPL (genomsnittlig intäkt per publicerat objekt), ökade 20,9 procent till 7 477 (6 183) SEK
- Antal publicerade objekt minskade 19,2 procent till 41,6 (51,5) tusen
Sammanfattning för perioden januari-september 2025
- Nettoomsättningen ökade med 14,4 procent till 1 178,7 (1 030,5) MSEK
- EBITDA ökade 12,9 procent till 613,8 (543,5) MSEK
- Rörelseresultat ökade 13,3 procent till 544,0 (480,2) MSEK
- ARPL (genomsnittlig intäkt per publicerat objekt), ökade 29,8 procent till 7 613 (5 865) SEK
- Antal publicerade objekt minskade 10,1 procent till 170,4 (185,3) tusen
jul-sep | jan-sep | Rullande 12 mån | Helår | |||||
(MSEK, om inte annat anges) | 2025 | 2024 | Förändring | 2025 | 2024 | Förändring | slutar sep 2025 | 2024 |
Nettoomsättning | 366,7 | 372,1 | -1,5% | 1 178,7 | 1 030,5 | 14,4% | 1 542,8 | 1 394,6 |
EBITDA* | 195,4 | 207,6 | -5,9% | 613,8 | 543,5 | 12,9% | 790,1 | 719,8 |
EBITDA-marginal*, % | 53,3% | 55,8% | -2,5 p.e. | 52,1% | 52,7% | -0,6 p.e. | 51,2% | 51,6% |
Rörelseresultat* | 171,3 | 185,7 | -7,8% | 544,0 | 480,2 | 13,3% | 697,6 | 633,8 |
Resultat efter skatt | 132,4 | 141,4 | -6,4% | 420,3 | 362,5 | 15,9% | 539,2 | 481,4 |
Resultat per aktie, före utspädning, SEK1 | 1,40 | 1,47 | -4,8% | 4,42 | 3,77 | 17,2% | 5,66 | 5,01 |
Resultat per aktie, efter utspädning, SEK1 | 1,40 | 1,47 | -4,8% | 4,41 | 3,76 | 17,3% | 5,65 | 5,00 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | 173,8 | 131,9 | 31,8% | 523,7 | 427,2 | 22,6% | 663,4 | 566,9 |
ARPL (genomsnittlig intäkt per publicerat objekt), SEK | 7 477 | 6 183 | 20,9% | 7 613 | 5 865 | 29,8% | 7 690 | 6 382 |
Antal publicerade objekt i perioden, tusental | 41,6 | 51,5 | -19,2% | 133,3 | 148,3 | -10,1% | 170,4 | 185,3 |
* Alternativa nyckeltal, se sidor 17-19 för beräkning och definitioner.
¹ Beräkningen av utspädning av antalet aktier görs baserat på det antal dagar som incitamentsprogrammen varit aktiva under respektive period.
VD har ordet
Stark ARPL-tillväxt och motståndskraft på en utmanande marknad
Trots en fortsatt utmanande bostadsmarknad visade Hemnet stark tillväxt i ARPL och motståndskraft under det tredje kvartalet. Genomsnittlig intäkt per publicerad annons (ARPL) behöll sitt momentum och ökade med 21% till 7 477 kronor. Nettoomsättningen minskade med 1,5% till 367 MSEK och EBITDA sjönk med 5,9% till 195 MSEK, motsvarande en EBITDA marginal på 53,3%.
Antalet publicerade annonser minskade med 19% jämfört med samma period föregående år, vilket speglar en bostadsmarknad med rekordhögt utbud, längre säljcykler och fortsatt prispress som får många konsumenter att tveka. Hemnets Köparbarometer i oktober bekräftar denna försiktighet, där fler än föregående månad nu tror på fallande priser. Samtidigt kan lägre räntor, stabiliserad inflation och planerade lättnader i bolåneregler från april 2026 gradvis bidra till ökad aktivitet. Cirka fyra procentenheter av volymnedgången förklarades av förändrade affärsvillkor under första kvartalet 2025, som gör det möjligt för säljare att byta mäklare utan att köpa en ny annons.
ARPL ökade med 21% jämfört med samma period föregående år, drivet av att fler mäklare rekommenderar och fler säljare väljer våra tilläggsprodukter. Tre av fyra säljare väljer nu Hemnet Plus, Premium eller Max – ett tydligt tecken på styrkan i vårt erbjudande och att våra kunder ser värdet i att investera i synlighet och effekt. Vårt nyaste paket, Hemnet Max, är ett naturligt nästa steg för säljare som vill ha maximal exponering och presterar redan starkt. I Stockholm fick bostäder som annonserades med Hemnet Max mellan april och augusti 72% mer trafik och en mer än 50% högre budpremie än bostäder som annonserats med Hemnet Premium.
På B2B-sidan ökade intäkterna från mäklare och, i synnerhet, bostadsutvecklare under kvartalet. Vi har intensifierat arbetet med att stärka relationerna med dessa grupper, våra viktigaste partners, genom tätare dialog och ökad interaktion. Arbetet ger nu resultat, och vi ser fortsatt stor potential att utveckla ännu starkare och mer värdeskapande partnerskap framöver.
Nya strategiska produktinitiativ stärker Hemnets roll under hela försäljningsprocessen
Vår data visar att bostadsannonser som syns på Hemnet redan från start har större chans till en lyckad försäljning, där bostäder som publicerats som Kommande på Hemnet i genomsnitt säljs fem dagar snabbare än de som läggs ut direkt som Till salu.
För att hjälpa säljare och mäklare att fullt ut ta tillvara på Hemnets potential arbetar vi med flera strategiska produktinitiativ. Ett av dessa är ett pilotprojekt som startade den 1 oktober, där vi testar möjligheten för bostadssäljare att betala först när – och om – bostaden säljs. Vi tror att denna kommersiella modell kan sänka tröskeln för säljare att annonsera på Hemnet från start, samtidigt som betalningstidpunkten bättre harmoniserar med hur fastighetsmäklare får sin ersättning.
Parallellt har vi för avsikt att erbjuda alla varumärkesägare och mäklarkedjor som vill rekommendera Hemnet som partner under hela försäljningsprocessen, möjligheten till ett strategiskt samarbetsavtal. Modellen ”betala endast vid försäljning” kommer vara en del av dessa samarbeten, som planeras att rullas ut under 2026.
Sammantaget syftar dessa initiativ till att hjälpa bostadssäljare och mäklare att fullt ut dra nytta av hela värdet med Hemnet. Samtidigt bidrar de till att Hemnet i ännu högre grad speglar det faktiska utbudet av bostäder på marknaden – i linje med vår vision att öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden.
Accelererad innovation och byggandet av framtidens Hemnet
Vi fortsätter att öka tempot i vår produktinnovation. Under kvartalet har vi gjort det enklare för Hemnets besökare att dela och interagera med vårt innehåll, förbättrat vår CRM-funktionalitet för att stärka konsumentkommunikationen, och lanserat ett partnerskap med Hitta.se, där både våra annonser och vårt värderingsverktyg nu är integrerade. Inom kort lanserar vi Hemnet Insights – ett nytt statistikverktyg som ger mäklare värdefull marknadsdata inom ramen för deras Hemnet Business-abonnemang, och i början av nästa år lanserar vi ett förbättrat erbjudande till bostadsutvecklare.
Vidare har våra ökade marknadsföringsinvesteringar under året börjat ge tydliga resultat. Vi ser en positiv utveckling inom våra viktigaste varumärkesnyckeltal där spontan varumärkeskännedom samt varumärkespreferens ökat med 11 respektive 8 procentenheter jämfört med föregående år.
Samtidigt visar Orvestos undersökningsdata för perioden maj till augusti 2025 att Hemnet fortsatt är Sveriges tredje största kommersiella webbplats, med nära 2 miljoner unika besökare per vecka och med en mindre ökning på 0,4 procent jämfört med samma period i fjol. Detta är särskilt glädjande med tanke på de svagare marknadsförhållandena.
Även om marknaden fortsatt är utmanande agerar vi beslutsamt – snabbare, smartare och med fortsatt fokus på innovation. Genom detta stärker vi Hemnets position till förmån för både köpare, säljare och mäklare.
Jonas Gustafsson
VD
Oktober 2025
*****************************************
I samband med rapporten presenterar Hemnets VD Jonas Gustafsson och CFO Anders Örnulf resultatet klockan 10.00 CET. Efter presentationen kommer det även finnas möjlighet att ställa frågor. Presentationen hålls på engelska.
Presentationen kan följas i direktsändning via nedan länk.
https://hemnet.events.inderes.com/q3-report-2025/register
Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
https://conference.inderes.com/teleconference/?id=5004684
Rapporten och presentationsmaterial kommer att finnas tillgängliga på hemnetgroup.se.
*****************************************
För mer information kontakta:
Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se
IR-förfrågningar
Ludvig Segelmark, Head of IR
M: +46 70 250 14 40
E: ludvig.segelmark@hemnet.se
Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).
Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Linkedin / Instagram