Fredag 24 Oktober | 21:32:12 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-05-08 N/A Årsstämma
2026-04-28 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q1
2026-01-29 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-23 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-07 - X-dag ordinarie utdelning HEM 1.70 SEK
2025-05-06 - Årsstämma
2025-04-25 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-01-31 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-26 - X-dag ordinarie utdelning HEM 1.20 SEK
2024-04-25 - Årsstämma
2024-04-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-01-31 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-25 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-19 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-28 - X-dag ordinarie utdelning HEM 1.00 SEK
2023-04-27 - Årsstämma
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-20 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-21 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-02 - X-dag ordinarie utdelning HEM 0.55 SEK
2022-04-29 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-01 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-04 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-31 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2025-04-02 09:00:00

En ny undersökning från Hemnet visar att svenska bostadssäljare i hög utsträckning är nöjda med sin fastighetsmäklare. 84 procent uppger att de var nöjda med mäklaren som sålde deras senaste bostad – och hela 55 procent var mycket nöjda, en oförändrad andel jämfört med 2022.

Resultaten visar att nöjdheten med mäklartjänsten fortsatt ligger på en hög nivå, trots att bostadsmarknaden under en längre tid varit mer utmanande.

- Trots att vi kommer från en lång period av ett tuffare marknadsläge med längre försäljningstider och större utmaningar att få affärer i hamn, står förtroendet för mäklaren stadigt. Andelen som är mycket nöjda med sin mäklare ligger på samma nivå som under toppåret 2022 – det säger mycket om mäklarens avgörande roll i bostadsaffären, säger Staffan Tell, presstalesperson på Hemnet.

Stabilt höga betyg – både i nöjdhet och prisvärdhet
Undersökningen visar att 55 procent var mycket nöjda, och ytterligare 29 procent ganska nöjda med mäklarens insats. Endast 12 procent var ganska missnöjda, och 4 procent mycket missnöjda.

Även uppfattningen om tjänstens prisvärdhet ligger kvar på en stabil nivå. 79 procent anser att tjänsten var ganska eller mycket prisvärd – i linje med 81 procent år 2022.

– Det här visar att mäklartjänsten står sig stark även när marknaden förändras. Kundnöjdheten är fortsatt hög och signalerar att många bostadssäljare ser tydliga resultat av det arbete som mäklaren lägger ner, säger Staffan Tell.

Fakta från undersökningen:

  • 55 % var mycket nöjda med sin mäklare (2022: 55 %)
  • 84 % totalt nöjda (mycket + ganska nöjda)
  • 30 % tycker tjänsten var mycket prisvärd (2022: 29 %)
  • 49 % tycker den var ganska prisvärd (2022: 52 %)
  • 21 % tycker den inte var prisvärd (2022: 19 %)
  • Totalt 79 % anser att tjänsten var prisvärd (2022: 81 %)

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Hemnet under första kvartalet 2025 och bygger på svar från cirka 500 personer som sålt sin bostad under det senaste året.

Hemnet i siffror:

  • 1,9 miljoner besökare per vecka
  • 40 miljoner besök per månad
  • 1,1 miljarder annonsklick under 2024
  • 554 miljarder kr i totalt utropspris för bostadsannonser under 2024 (vilket motsvarar ca 9 % av Sveriges BNP)
  • 183 374 publicerade bostadsannonser under 2024
  • 30 dagars försäljningstid (median)
  • 16 gånger fler visningar för bostadsannonser jämfört med den näst största aktören på marknaden

För mer information, kontakta:
Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Linkedin / Instagram