Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
BOKSLUTSKOMMUNIKÉ
Januari – december 2023
Q4 i sammandrag
- Årligen återkommande intäkter (ARR) minskade med 4,1 procent till 164,0 (170,9) Mkr jämfört med samma period föregående år.
- Nettoomsättningen minskade med 2,2 procent, eller 4,4 procent valutajusterat, till 74,6 (76,3) Mkr.
- Abonnemangsintäkter ökade med 6,5 procent till 44,8 (42,0) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 13,6 procent till 16,6 (19,2) Mkr.
- Ad hoc-intäkter från icke-abonnenter ökade med 10,0 procent till 16,6 (15,1) Mkr.
- Bruttoresultatet ökade med 6,8 procent till 58,9 (55,2) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 79,0 (72,3) procent.
- Rörelseresultatet minskade till -0,7 (-3,8) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -0,9 (-4,9) procent.
- Exklusive jämförelsestörande poster om 5,9 (4,5) Mkr uppgick det justerade rörelseresultatet till 5,2 (0,7) Mkr.
- Resultatet efter skatt uppgick till -0,3 (-4,9) Mkr och Resultat per aktie till -0,04 (-0,62) kronor.
2023 i sammandrag
- Nettoomsättningen minskade med 6,1 procent, eller 7,9 procent valutajusterat, till 293,1 (312,1) Mkr.
- Nedgången orsakades främst av ad hoc-intäkter från icke-abonnenter som minskade med 33,2 procent till 50,2 (75,1) Mkr.
- Abonnemangsintäkter ökade med 4,2 procent till 177,0 (169,8) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter ökade med 2,9 procent till 69,2 (67,2) Mkr.
- Bruttoresultatet minskade med 7,1 procent till 219,5 (236,2) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 74,9 (75,7) procent.
- Rörelseresultatet minskade till -14,8 (19,7) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -5,0 (6,3) procent.
- Exklusive jämförelsestörande poster om 13,8 (9,7) Mkr uppgick det justerade rörelseresultatet till -0,9 (29,4) Mkr.
- Resultatet efter skatt uppgick till -14,4 (17,5) Mkr och Resultat per aktie till -1,83 (2,22) kronor.
- Styrelsen föreslår en utdelning om 1,23 (0,56) kronor per aktie. I fjol delades totalt 1,23 kronor ut.
Affärshändelser
UNDER PERIODEN
- Stabil tillväxt på kärnmarknaderna om 6,2 procent och en återställning av lönsamheten, justerat för jämförelsestörande poster.
- Kostnadsbesparingsprogrammet slutfördes och resulterade i en årlig kostnadsbas lägre än den kommunicerade om 220 Mkr. Det medförde jämförelsestörande poster i kvartalet på 5,9 Mkr.
EFTER PERIODEN
- På grund av en försämrad finansiell situation i Nepa APAC samt att verksamheten ej överensstämmer med koncernens övergripande strategi har Nepa beslutat att stänga ned dotterbolaget. Det har stått för mindre än 3 procent av koncernens nettoomsättning och kommer inte ha någon resultatpåverkan.
Koncernens nyckeltal
Siffror i Mkr om inte annat anges | Q4 2023 | Q4 2022 | Förändring | Helår 2023 | Helår 2022 | Förändring |
ARR | 164,0 | 170,9 | -4,1 % | 164,0 | 170,9 | -4,1 % |
Nettoomsättning | 74,6 | 76,3 | -2,2 % | 293,1 | 312,1 | -6,1 % |
Varav abonnemangsintäkter | 44,8 | 42,0 | 6,5 % | 177,0 | 169,8 | 4,2 % |
Bruttoresultat | 58,9 | 55,2 | 6,8 % | 219,5 | 236,2 | -7,1 % |
Bruttomarginal | 79,0 % | 72,3 % | 6,7 | 74,9 % | 75,7 % | -0,8 |
Justerat rörelseresultat | 5,2 | 0,7 | 4,5 | -0,9 | 29,4 | -30,3 |
Justerad rörelsemarginal | 7,0 % | 1,0 % | 6,0 | -0,3 % | 9,4 % | -9,7 |
Rörelseresultat | -0,7 | -3,8 | 3,1 | -14,8 | 19,7 | -34,4 |
Rörelsemarginal | -0,9 % | -4,9 % | 4,1 | -5,0 % | 6,3 % | -11,3 |
Resultat efter skatt | -0,3 | -4,9 | 4,6 | -14,4 | 17,5 | -31,9 |
Vinstmarginal | -0,4 % | -6,4 % | 6,0 | -4,9 % | 5,6 % | -10,5 |
Operativt kassaflöde | 1,8 | 9,3 | -7,4 | 6,1 | 15,9 | -9,8 |
Nettokassa | 38,4 | 63,8 | -25,4 | 38,4 | 63,8 | -25,4 |
Resultat per aktie, kronor | -0,04 | -0,62 | 0,58 | -1,83 | 2,22 | -4,05 |
Genomsnittligt antal aktier | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % |
VD har ordet
ETT GOTT AVSLUT PÅ ETT ÅR AV FÖRÄNDRING
Vi avslutar 2023 starkt på våra kärnmarknader samtidigt som vi gör betydande framsteg mot att återställa lönsamheten. Nettoomsättningen på dessa marknader, exklusive Nepa APAC, ökade med 6,2 procent, eller 3,8 procent valutajusterat. Tillväxten drevs av en återhämtning av intäkter från icke-abonnenter samt ökade abonnemangsintäkter. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 5,2 (0,7) Mkr vilket kan sammanfattas med att lönsamheten är tillbaka.
Den rapporterade nettoomsättningen minskade med 2,2 procent i kvartalet, men påverkades negativt av intäktsjusteringar för att korrigera för historiskt redovisningsmässiga felaktigheter i Nepa APAC. Abonnemangsintäkterna ökade med 6,5 procent, medan ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 13,6 procent, främst på grund av lägre aktivitet från förlorade trackingkunder. Som vi rapporterade i föregående kvartal såg vi en ökning av affärer med nya kunder. Det resulterade i att ad hoc-intäkter från icke-abonnenter ökade med 10,0 procent. Sådana projekt är generellt sett strategiskt viktiga för att förbättra våra långsiktiga relationer.
Under året har vi riktat vårt säljfokus mot nyförsäljning samt mot att öka leveransomfattningen på befintliga trackers, delvis med nya tilläggsmoduler som lanserats under året. Satsningen har gett goda resultat, men inte tillräckligt för att kompensera för det högre kundbortfallet under hösten som ökade till 6,1 procent i kvartalet, från det historiska snittet på drygt 1 procent. Totalt minskade årligen återkommande intäkter (ARR) till 164,0 (170,9) Mkr. Vi har upplevt branschöverskridande budgetbegränsningar hos våra kunder samtidigt som vi ökat det interna fokuset på att återställa lönsamheten. Sammantaget påverkade det vår förmåga att behålla kunder under kvartalet. Vi inser vikten av att snabbt ta itu med dessa utmaningar och genomför nu åtgärder för att förbättra kundnöjdheten, öka värdet av våra erbjudanden och stärka våra relationer.
Som svar på det utmanande marknadsläget vi stod inför i början av 2023 vidtog vi kraftfulla åtgärder för att anpassa och omstrukturera vår verksamhet. Under året initierade och slutförde vi omfattande kostnadsbesparingar, vilket innefattade nedskärningar av vår personalstyrka, förbättringar av våra interna processer och en centrering av vårt fokus på våra kärnmarknader. Det har inte varit enkla beslut, men de var avgörande för att effektivisera vår organisation och positionera oss för framtida lönsam tillväxt. Vår kostnadsposition har förbättrats avsevärt och vi går in i 2024 med en betydligt lägre och mer strukturerad kostnadsbas. Genom att framgångsrikt ha implementerat interna effektivitetsförbättringar har vi återställt projektmarginalerna till mer tillfredsställande nivåer.
Under kvartalet har vi förbättrat vår kostnadskontroll och de implementerade effektiviseringsåtgärderna har börjat ge resultat. Exklusive jämförelsestörande poster om 5,9 (4,5) Mkr, relaterade till omstruktureringskostnader från kostnadsbesparingsprogrammet och korrigering av redovisningsfel i Nepa APAC, uppgick det justerade rörelseresultatet till 5,2 (0,7) Mkr.
PRODUKTFOKUS
Under 2023 fokuserade vi mer än någonsin på marknadsdriven produktutveckling. Vi lanserade CampaignPulse, ett mer automatiserat och snabbare kampanjmätningsverktyg, och AI Trend Boost, ett revolutionerande tillägg till vår trackinglösning som både förstärker urvalsstorleken och förbättrar datakvaliteten. Vår långsiktiga produktstrategi syftar till att integrera vår kärnproduktportfölj och lägga till ännu fler värdeskapande funktioner för att driva nyförsäljning med högre kundnöjdhet och lönsamhet.
FRAMÅTBLICK
Under 2024 är vårt primära mål att stärka våra försäljnings- och marknadsföringsinsatser genom att fortsätta bygga upp vårt säljteam och expandera vår närvaro på större marknader där vi ser stor potential för att växa vår kundbas. Med de verktyg och processer vi nu har implementerat är vi fast beslutna att bibehålla goda projektmarginaler i alla steg, från prissättning till leverans.
Jag är övertygad om att den grund vi tillsammans lagt under 2023 kommer att bana väg för en starkare och tryggare framtid för Nepa.
Ferry Wolswinkel
Tillförordnad VD och Chief Revenue Officer