Söndag 23 Februari | 00:29:37 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-20 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-24 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-15 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-17 N/A X-dag ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2025-06-16 N/A Årsstämma
2025-05-09 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-19 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-16 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-03 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2024-05-31 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-09-18 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-12 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.56 SEK
2023-06-09 - Årsstämma
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-20 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2022-05-19 - Årsstämma
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-03-18 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-19 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-21 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2021-05-20 - Årsstämma
2021-05-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-22 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2020-05-20 - Årsstämma
2020-05-20 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-03-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-21 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-21 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-31 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2019-05-29 - Årsstämma
2019-05-21 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-03-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-23 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-24 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2018-05-31 - Årsstämma
2018-05-24 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-03-28 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-30 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-31 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2017-05-31 - Årsstämma
2017-05-31 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-03-31 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-30 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-31 - Kvartalsrapport 2016-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Nepa är ett konsultbolag. Bolaget är specialiserat inom onlinebaserad varumärkesuppföljning. Produkterna används av små- och medelstora företagskunder som använder bolagets data för att analysera kundbeteenden som har påverkan på företagets finansiella ställning. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, med huvudkontoret i Stockholm.
2025-02-21 08:00:00

"Nepa stärkte både lönsamheten och kassaflödet under 2024, trots en utmanande marknad. Även om nettoomsättningen minskade med 24,6 Mkr, ledde vårt fokus på effektivitet och lönsamhet till att justerad EBITDA-Capex ökade med 20,2 Mkr, motsvarande en marginal på 4,3 %. Samtidigt förbättrades kassaflödet med 28,1 Mkr. Resultaten visar på vårt långsiktiga engagemang för att omvandla verksamheten och skapa förutsättningar för lönsam tillväxt." - Anders Dahl, CEO

Q4 i sammandrag

  • Årligen återkommande intäkter (ARR) minskade med 1,4 % till 161,6 (164,0) Mkr jämfört med samma period föregående år. Under kvartalet växte ARR med 1,5 %.
  • Nettoomsättningen minskade med 5,5 %, eller 5,6 % organiskt, till 70,5 (74,6) Mkr.
  • Abonnemangsintäkter minskade med 7,5 % till 41,4 (44,8) Mkr. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 19,5 % till 13,3 (16,6) Mkr. Ad hoc-intäkter från övriga kunder minskade med 4,8 % till 15,8 (16,6) Mkr.
  • Bruttoresultatet uppgick till 52,2 (58,9) Mkr och bruttomarginalen till 74,0 % (79,0 %).
  • Justerad EBITDA-Capex uppgick till 1,9 (3,8) Mkr, motsvarande en marginal om 2,7 % (5,1 %).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -0,6 (-0,3) Mkr, motsvarande -0,08 (-0,04) kronor per aktie.
  • Periodens kassaflöde ökade med 14,7 Mkr till 11,2 (-3,5) Mkr.

2024 i sammandrag

  • Nettoomsättningen minskade med 8,4 %, eller 8,5 % organiskt, till 268,5 (293,1) Mkr.
  • Abonnemangsintäkter minskade med 5,9 % till 166,5 (177,0) Mkr. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 27,0 % till 50,5 (69,2) Mkr. Ad hoc-intäkter från övriga kunder ökade med 2,4 % till 51,4 (50,2) Mkr.
  • Bruttoresultatet uppgick till 201,2 (219,5) Mkr och bruttomarginalen till 75,0 % (74,9 %).
  • Justerad EBITDA-Capex uppgick till 11,6 (-8,6) Mkr, motsvarande en marginal om 4,3 % (-2,9 %).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -2,1 (-14,4) Mkr motsvarande -0,27 (-1,83) kronor per aktie.
  • Periodens kassaflöde ökade med 28,1 Mkr till 2,7 (-25,4) Mkr.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,23 (1,23) kronor per aktie.

Affärshändelser

UNDER PERIODEN

  • Fortsatt fokus på lönsam tillväxt.
  • Nepa lanserade en ny abonnemangsprodukt, Continuous Marketing Mix Modeling (cMMM).
  • Jakob Kofoed utsågs till ny CTO.
  • En extra bolagsstämma utsåg Ludvig Blomqvist till ny styrelseledamot.
  • Nepa offentliggjorde att Sonja Thorngren avgår som CFO.

EFTER PERIODEN

  • Filip Tottie utsågs till ny CFO.
  • Ett omstruktureringsinitiativ initierades i UK-verksamheten som estimeras generera cirka 8 Mkr i årliga kostnadsbesparingar från Q2 2025.

Koncernens nyckeltal

Siffror i Mkr om inte annat angesQ4 2024Q4 2023förändring20242023förändring
ARR161,6164,0-1,4 %161,6164,0-1,4 %
Nettoomsättning70,574,6-5,5 %268,5293,1-8,4 %
Varav abonnemangsintäkter41,444,8-7,5 %166,5177,0-5,9 %
Bruttoresultat52,258,9-11,4 %201,2219,5-8,3 %
Bruttomarginal74,0 %79,0 %-5,075,0 %74,9 %0,0
Justerad EBITDA-Capex1,93,8-1,911,6-8,620,2
Justerad EBITDA-Capex, marginal2,7 %5,1 %-2,44,3 %-2,9 %7,3
Resultat efter skatt-0,6-0,3-0,3-2,1-14,412,3
Vinstmarginal-0,9 %-0,4 %-0,5-0,8 %-4,9 %4,1
Periodens kassaflöde11,2-3,514,72,7-25,428,1
Nettokassa41,138,42,741,138,42,7
Resultat per aktie, kronor-0,08-0,04-0,04-0,27-1,831,56
Genomsnittligt antal aktier7 863 1867 863 1860,0 %7 863 1867 863 1860,0 %

VD har ordet

Nepa stärkte både lönsamheten och kassaflödet under 2024, trots en utmanande marknad. Även om nettoomsättningen minskade med 24,6 Mkr, ledde vårt fokus på effektivitet och lönsamhet till att justerad EBITDA-Capex ökade med 20,2 Mkr, motsvarande en marginal på 4,3 %. Samtidigt förbättrades kassaflödet med 28,1 Mkr. Resultaten visar på vårt långsiktiga engagemang för att omvandla verksamheten och skapa förutsättningar för lönsam tillväxt.

ÖVERBLICK AV DET FJÄRDE KVARTALET
Den organiska tillväxten i Q4 var -5,6 %, främst till följd av fortsatt försiktig kundefterfrågan och längre säljcykler. Abonnemangsintäkterna var lägre än samma period föregående år, ett resultat av svagare kundretention och lägre nyförsäljning under tidigare kvartal. Dessutom minskade ad hoc-intäkterna, främst på grund av avsaknaden av ett större projekt som levererades föregående år.

Trots detta är efterfrågan på kontinuerliga, datadrivna konsumentinsikter fortsatt god, och de investeringar vi gjort i den kommersiella verksamheten har gett tydliga resultat. Under året stärkte vi vårt marknadsteam och förtydligade vår strategiska vision. I Q4 intensifierade vi våra marknadsinsatser i linje med den nya visionen för att stärka varumärkespositionen, generera leads och skapa riktade kampanjer. Viktiga initiativ inkluderade en ökad digitala närvaro, satsning på thought leadership och en mer målgruppsanpassad exponering för att skapa engagemang och driva långsiktig tillväxt.

Våra förbättrade marknadsinsatser gav effekt – vårt nykundsteam stängde fler affärer än vanligt. Det visar både att vår nya försäljnings- och marknadsstrategi fungerar och att våra produkter står sig starka konkurrensmässigt. Net Revenue Retention (NRR) ökade till 101,2 %, vilket innebär att vi återigen ligger över 100 % efter flera kvartal av nettokundbortfall. Dessutom ökade de årligen återkommande intäkterna (ARR) med 1,5 % från Q3. Under kvartalet skedde endast marginella kontraktsminskningar och vi tappade inga kunder.

Under 2024 behöll vi ett proaktivt fokus på kostnads- och projektstyrning. Vi arbetade systematiskt med att förbättra datakvaliteten, optimera leverantörsstrategin, effektivisera leveransen och minska fasta kostnader. Dessa åtgärder bidrog till en justerad EBITDA-Capex på 1,9 Mkr i Q4, motsvarande en marginal på 2,7 %.

Vi är nöjda med våra framsteg men är samtidigt medvetna om att nuvarande tillväxttakt och lönsamhet inte motsvarar våra ambitioner på medel och lång sikt. Det finns stora möjligheter att stärka både tillväxt och marginaler, och vi fortsätter att genomföra vår strategi för att skapa ytterligare värden. Med en stark ledningsgrupp på plats ser jag fram emot att driva verksamheten framåt.

Nepas erbjudande kombinerar avancerad analys och djup branschkunskap med datadrivna konsumentinsikter. Vår förmåga att leverera dynamiska realtidslösningar för bättre beslutsfattande är en tydlig konkurrensfördel och ett bevis på vårt engagemang för att möta kundernas förändrade behov. Under kvartalet lanserade vi Continuous Marketing Mix Modeling, en ny abonnemangsbaserad lösning som ger företag djupare insikter i sina marknadsinvesteringar. Denna lansering är ett viktigt steg mot att erbjuda skalbara, återkommande insiktslösningar som främjar både långsiktig kundnöjdhet och stabil intäktsgenerering.

UTSIKTER
Under 2025 kommer vi fortsatt fokusera på lönsam tillväxt genom att förbättra kundportföljen, hantera förväntade minskningar av lågmarginalkontrakt, optimera vår kundleverans och utnyttja globala resurser mer effektivt. Vi förväntar oss lägre intäkter jämfört med föregående år, men arbetar aktivt med att anpassa våra processer för att skapa underliggande tillväxt och förbättra våra marginaler.

I början av Q1 2025 inledde vi en omstrukturering av vår verksamhet i UK för att anpassa oss till marknadsläget och stärka lönsamheten på lång sikt. Syftet är att skapa en mer flexibel och effektiv organisation utan att kompromissa med servicenivån för våra kunder. De förväntade effektivitetsvinsterna uppskattas ge kostnadsbesparingar på cirka 8 Mkr per år, med start från Q2. Samtidigt inför vi nya operativa ramverk för de kundnära teamen för att öka ansvarstagandet och skapa en starkare kundfokuserad organisation.

Med en tydlig strategi, strikt kostnadskontroll och ett fast fokus på långsiktiga kundrelationer är Nepa väl positionerat för att både ta vara på tillväxtmöjligheter och säkerställa en hållbar, lönsam utveckling framåt.

Anders Dahl
CEO