Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
"Nepa stärkte både lönsamheten och kassaflödet under 2024, trots en utmanande marknad. Även om nettoomsättningen minskade med 24,6 Mkr, ledde vårt fokus på effektivitet och lönsamhet till att justerad EBITDA-Capex ökade med 20,2 Mkr, motsvarande en marginal på 4,3 %. Samtidigt förbättrades kassaflödet med 28,1 Mkr. Resultaten visar på vårt långsiktiga engagemang för att omvandla verksamheten och skapa förutsättningar för lönsam tillväxt." - Anders Dahl, CEO
Q4 i sammandrag
- Årligen återkommande intäkter (ARR) minskade med 1,4 % till 161,6 (164,0) Mkr jämfört med samma period föregående år. Under kvartalet växte ARR med 1,5 %.
- Nettoomsättningen minskade med 5,5 %, eller 5,6 % organiskt, till 70,5 (74,6) Mkr.
- Abonnemangsintäkter minskade med 7,5 % till 41,4 (44,8) Mkr. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 19,5 % till 13,3 (16,6) Mkr. Ad hoc-intäkter från övriga kunder minskade med 4,8 % till 15,8 (16,6) Mkr.
- Bruttoresultatet uppgick till 52,2 (58,9) Mkr och bruttomarginalen till 74,0 % (79,0 %).
- Justerad EBITDA-Capex uppgick till 1,9 (3,8) Mkr, motsvarande en marginal om 2,7 % (5,1 %).
- Resultatet efter skatt uppgick till -0,6 (-0,3) Mkr, motsvarande -0,08 (-0,04) kronor per aktie.
- Periodens kassaflöde ökade med 14,7 Mkr till 11,2 (-3,5) Mkr.
2024 i sammandrag
- Nettoomsättningen minskade med 8,4 %, eller 8,5 % organiskt, till 268,5 (293,1) Mkr.
- Abonnemangsintäkter minskade med 5,9 % till 166,5 (177,0) Mkr. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 27,0 % till 50,5 (69,2) Mkr. Ad hoc-intäkter från övriga kunder ökade med 2,4 % till 51,4 (50,2) Mkr.
- Bruttoresultatet uppgick till 201,2 (219,5) Mkr och bruttomarginalen till 75,0 % (74,9 %).
- Justerad EBITDA-Capex uppgick till 11,6 (-8,6) Mkr, motsvarande en marginal om 4,3 % (-2,9 %).
- Resultatet efter skatt uppgick till -2,1 (-14,4) Mkr motsvarande -0,27 (-1,83) kronor per aktie.
- Periodens kassaflöde ökade med 28,1 Mkr till 2,7 (-25,4) Mkr.
- Styrelsen föreslår en utdelning om 1,23 (1,23) kronor per aktie.
Affärshändelser
UNDER PERIODEN
- Fortsatt fokus på lönsam tillväxt.
- Nepa lanserade en ny abonnemangsprodukt, Continuous Marketing Mix Modeling (cMMM).
- Jakob Kofoed utsågs till ny CTO.
- En extra bolagsstämma utsåg Ludvig Blomqvist till ny styrelseledamot.
- Nepa offentliggjorde att Sonja Thorngren avgår som CFO.
EFTER PERIODEN
- Filip Tottie utsågs till ny CFO.
- Ett omstruktureringsinitiativ initierades i UK-verksamheten som estimeras generera cirka 8 Mkr i årliga kostnadsbesparingar från Q2 2025.
Koncernens nyckeltal
Siffror i Mkr om inte annat anges | Q4 2024 | Q4 2023 | förändring | 2024 | 2023 | förändring |
ARR | 161,6 | 164,0 | -1,4 % | 161,6 | 164,0 | -1,4 % |
Nettoomsättning | 70,5 | 74,6 | -5,5 % | 268,5 | 293,1 | -8,4 % |
Varav abonnemangsintäkter | 41,4 | 44,8 | -7,5 % | 166,5 | 177,0 | -5,9 % |
Bruttoresultat | 52,2 | 58,9 | -11,4 % | 201,2 | 219,5 | -8,3 % |
Bruttomarginal | 74,0 % | 79,0 % | -5,0 | 75,0 % | 74,9 % | 0,0 |
Justerad EBITDA-Capex | 1,9 | 3,8 | -1,9 | 11,6 | -8,6 | 20,2 |
Justerad EBITDA-Capex, marginal | 2,7 % | 5,1 % | -2,4 | 4,3 % | -2,9 % | 7,3 |
Resultat efter skatt | -0,6 | -0,3 | -0,3 | -2,1 | -14,4 | 12,3 |
Vinstmarginal | -0,9 % | -0,4 % | -0,5 | -0,8 % | -4,9 % | 4,1 |
Periodens kassaflöde | 11,2 | -3,5 | 14,7 | 2,7 | -25,4 | 28,1 |
Nettokassa | 41,1 | 38,4 | 2,7 | 41,1 | 38,4 | 2,7 |
Resultat per aktie, kronor | -0,08 | -0,04 | -0,04 | -0,27 | -1,83 | 1,56 |
Genomsnittligt antal aktier | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % |
VD har ordet
Nepa stärkte både lönsamheten och kassaflödet under 2024, trots en utmanande marknad. Även om nettoomsättningen minskade med 24,6 Mkr, ledde vårt fokus på effektivitet och lönsamhet till att justerad EBITDA-Capex ökade med 20,2 Mkr, motsvarande en marginal på 4,3 %. Samtidigt förbättrades kassaflödet med 28,1 Mkr. Resultaten visar på vårt långsiktiga engagemang för att omvandla verksamheten och skapa förutsättningar för lönsam tillväxt.
ÖVERBLICK AV DET FJÄRDE KVARTALET
Den organiska tillväxten i Q4 var -5,6 %, främst till följd av fortsatt försiktig kundefterfrågan och längre säljcykler. Abonnemangsintäkterna var lägre än samma period föregående år, ett resultat av svagare kundretention och lägre nyförsäljning under tidigare kvartal. Dessutom minskade ad hoc-intäkterna, främst på grund av avsaknaden av ett större projekt som levererades föregående år.
Trots detta är efterfrågan på kontinuerliga, datadrivna konsumentinsikter fortsatt god, och de investeringar vi gjort i den kommersiella verksamheten har gett tydliga resultat. Under året stärkte vi vårt marknadsteam och förtydligade vår strategiska vision. I Q4 intensifierade vi våra marknadsinsatser i linje med den nya visionen för att stärka varumärkespositionen, generera leads och skapa riktade kampanjer. Viktiga initiativ inkluderade en ökad digitala närvaro, satsning på thought leadership och en mer målgruppsanpassad exponering för att skapa engagemang och driva långsiktig tillväxt.
Våra förbättrade marknadsinsatser gav effekt – vårt nykundsteam stängde fler affärer än vanligt. Det visar både att vår nya försäljnings- och marknadsstrategi fungerar och att våra produkter står sig starka konkurrensmässigt. Net Revenue Retention (NRR) ökade till 101,2 %, vilket innebär att vi återigen ligger över 100 % efter flera kvartal av nettokundbortfall. Dessutom ökade de årligen återkommande intäkterna (ARR) med 1,5 % från Q3. Under kvartalet skedde endast marginella kontraktsminskningar och vi tappade inga kunder.
Under 2024 behöll vi ett proaktivt fokus på kostnads- och projektstyrning. Vi arbetade systematiskt med att förbättra datakvaliteten, optimera leverantörsstrategin, effektivisera leveransen och minska fasta kostnader. Dessa åtgärder bidrog till en justerad EBITDA-Capex på 1,9 Mkr i Q4, motsvarande en marginal på 2,7 %.
Vi är nöjda med våra framsteg men är samtidigt medvetna om att nuvarande tillväxttakt och lönsamhet inte motsvarar våra ambitioner på medel och lång sikt. Det finns stora möjligheter att stärka både tillväxt och marginaler, och vi fortsätter att genomföra vår strategi för att skapa ytterligare värden. Med en stark ledningsgrupp på plats ser jag fram emot att driva verksamheten framåt.
Nepas erbjudande kombinerar avancerad analys och djup branschkunskap med datadrivna konsumentinsikter. Vår förmåga att leverera dynamiska realtidslösningar för bättre beslutsfattande är en tydlig konkurrensfördel och ett bevis på vårt engagemang för att möta kundernas förändrade behov. Under kvartalet lanserade vi Continuous Marketing Mix Modeling, en ny abonnemangsbaserad lösning som ger företag djupare insikter i sina marknadsinvesteringar. Denna lansering är ett viktigt steg mot att erbjuda skalbara, återkommande insiktslösningar som främjar både långsiktig kundnöjdhet och stabil intäktsgenerering.
UTSIKTER
Under 2025 kommer vi fortsatt fokusera på lönsam tillväxt genom att förbättra kundportföljen, hantera förväntade minskningar av lågmarginalkontrakt, optimera vår kundleverans och utnyttja globala resurser mer effektivt. Vi förväntar oss lägre intäkter jämfört med föregående år, men arbetar aktivt med att anpassa våra processer för att skapa underliggande tillväxt och förbättra våra marginaler.
I början av Q1 2025 inledde vi en omstrukturering av vår verksamhet i UK för att anpassa oss till marknadsläget och stärka lönsamheten på lång sikt. Syftet är att skapa en mer flexibel och effektiv organisation utan att kompromissa med servicenivån för våra kunder. De förväntade effektivitetsvinsterna uppskattas ge kostnadsbesparingar på cirka 8 Mkr per år, med start från Q2. Samtidigt inför vi nya operativa ramverk för de kundnära teamen för att öka ansvarstagandet och skapa en starkare kundfokuserad organisation.
Med en tydlig strategi, strikt kostnadskontroll och ett fast fokus på långsiktiga kundrelationer är Nepa väl positionerat för att både ta vara på tillväxtmöjligheter och säkerställa en hållbar, lönsam utveckling framåt.
Anders Dahl
CEO