Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
Q3 i sammandrag
- Årligen återkommande intäkter (ARR) ökade med 2,3 procent och uppgick i slutet av kvartalet till 172,4 (168,4) Mkr.
- Nettoomsättningen ökade med 1,6 procent, -0,8 procent valutajusterat, till 70,6 (69,5) Mkr.
- Abonnemangsintäkter ökade med 9,6 procent till 44,7 (40,8) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter ökade med 59,7 procent till 15,3 (9,6) Mkr.
- Ad hoc-intäkter från icke-abonnenter minskade med 44,5 procent till 10,6 (19,1) Mkr.
- Bruttoresultatet ökade med 0,1 procent till 51,9 (51,9) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 73,6 (74,7) procent.
- Rörelseresultatet minskade till -0,5 (4,9) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -0,7 (7,1) procent.
- Exklusive jämförelsestörande poster om 1,1 (0,0) Mkr uppgick det justerade rörelseresultatet till 0,6 (4,9) Mkr.
- Resultatet efter skatt uppgick till -0,7 (5,5) Mkr och Resultat per aktie till -0,08 (0,70) kronor.
9 månader i sammandrag
- Nettoomsättningen minskade med 7,4 procent, eller 9,4 procent valutajusterat, till 218,5 (235,9) Mkr.
- Nedgången orsakades främst av ad hoc-intäkter från icke-abonnenter som minskade med 44,0 procent till 33,6 (60,0) Mkr.
- Abonnemangsintäkter ökade med 3,5 procent till 132,3 (127,8) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter ökade med 9,6 procent till 52,6 (48,0) Mkr.
- Bruttoresultatet minskade med 11,3 procent till 160,6 (181,0) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 73,5 (76,7) procent.
- Rörelseresultatet minskade till -14,1 (23,4) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -6,5 (9,9) procent.
- Exklusive jämförelsestörande poster om 8,0 (5,2) Mkr uppgick det justerade rörelseresultatet till -6,1 (28,6) Mkr.
- Resultatet efter skatt uppgick till -14,1 (22,3) Mkr och Resultat per aktie till -1,79 (2,84) kronor.
Affärshändelser
UNDER PERIODEN
- Anders Dahl utsågs till tillförordnad operativ chef och Robert Beatus utsågs till produktchef.
- En extrastämma beslutade om att dela ut 0,67 kr per aktie i extra vinstutdelning.
- Ytterligare besparingsåtgärder medförde omstruktureringskostnader om 1,1 Mkr.
EFTER PERIODEN
- Fortsatt implementering av besparingsåtgärder.
Koncernens nyckeltal
Siffror i Mkr om inte annat anges | Q3 2023 | Q3 2022 | Förändring | YTD 2023 | YTD 2022 | Förändring | Helår 2022 |
ARR | 172,4 | 168,4 | 2,3 % | 172,4 | 168,4 | 2,3 % | 170,9 |
Nettoomsättning | 70,6 | 69,5 | 1,6 % | 218,5 | 235,9 | -7,4 % | 312,1 |
Varav abonnemangsintäkter | 44,7 | 40,8 | 9,6 % | 132,3 | 127,8 | 3,5 % | 169,8 |
Bruttoresultat | 51,9 | 51,9 | 0,1 % | 160,6 | 181,0 | -11,3 % | 236,2 |
Bruttomarginal | 73,6 % | 74,7 % | -1,1 | 73,5 % | 76,7 % | -3,2 | 75,7 % |
Justerat rörelseresultat | 0,6 | 4,9 | -4,3 | -6,1 | 28,6 | -34,8 | 29,4 |
Justerad rörelsemarginal | 0,9 % | 7,1 % | -6,2 | -2,8 % | 12,1 % | -15,0 | 9,4 % |
Rörelseresultat | -0,5 | 4,9 | -5,4 | -14,1 | 23,4 | -37,5 | 19,7 |
Rörelsemarginal | -0,7 % | 7,1 % | -7,8 | -6,5 % | 9,9 % | -16,4 | 6,3 % |
Resultat efter skatt | -0,7 | 5,5 | -6,1 | -14,1 | 22,3 | -36,4 | 17,5 |
Vinstmarginal | -0,9 % | 7,9 % | -8,8 | -6,4 % | 9,5 % | -15,9 | 5,6 % |
Operativt kassaflöde | 6,3 | -11,4 | 17,7 | 4,3 | 6,6 | -2,4 | 15,9 |
Nettokassa | 41,8 | 62,5 | -20,7 | 41,8 | 62,5 | -20,7 | 63,8 |
Resultat per aktie, kronor | -0,08 | 0,70 | -0,78 | -1,79 | 2,84 | -4,63 | 2,22 |
Genomsnittligt antal aktier | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % | 7 863 186 |
VD har ordet
Q3 I KORTHET
Nettoomsättningen ökade med 1,6 procent till 70,6 (69,5) Mkr, vilket innebär ett rekord för det tredje kvartalet. Denna framgång tillskrivs den starka tillväxten inom vårt abonnerande kundsegment. Abonnemangsintäkterna steg med 9,6 procent till 44,7 (40,8) Mkr, och ad hoc-intäkter från abonnenter ökade med 59,7 procent till 15,3 (9,6) Mkr. Merparten av dessa intäkter kommer från vårt fokusområde Marketing Optimization, där vi genom åren har utvecklat produkter som effektivt möter marknadens behov.
Resultatet är dock inte entydigt positivt på alla områden. Vi har under de senaste kvartalen upplevt en svagare efterfrågan på vissa högmarginalprojekt, framför allt på den brittiska marknaden. Under det tredje kvartalet minskade ad hoc-intäkter från icke-abonnenter med 44,5 procent till 10,6 (19,1) Mkr. Efterfrågan på dessa projekt återhämtade sig något under kvartalets senare del, vilket resulterade i ett par betydande försäljningar. Men, på grund av den svaga ad hoc-verksamheten i kvartalet samt en fortsatt svag valutautveckling uppgick bruttomarginalen till 73,6 (74,7) procent.
Trots rekordintäkter är effekterna av våra senaste kostnadsbesparingar ännu inte fullt synliga. Det justerade rörelseresultatet för det tredje kvartalet, exklusive omstruktureringskostnader på 1,1 (0,0) Mkr, uppgick till 0,6 (4,9) Mkr.
ATT ÅTERSTÄLLA LÖNSAMHETEN HAR HÖGSTA PRIORITET
Vi har under kvartalet hållit fast vid vår plan och angripit de största utmaningarna för att återställa lönsamheten. En positiv utveckling är den förbättrade kostnadspositionen, där vi nu har bäddat för att slå den målsatta kostnadsbasen för övriga externa kostnader och personalkostnader på 220 Mkr under 2024. Arbetet har fokuserats på att anpassa organisationen samtidigt som vi implementerar effektivitetsförbättringar och nya arbetssätt för att säkerställa fortsatt kapacitet och leverans till kunderna. Genom att integrera globala resurser, alla med bred branscherfarenhet, frigör vi tidigare lokalt fokuserade avdelningar och outnyttjad kapacitet på ett effektivare sätt. Dessutom lägger vi större vikt än någonsin på projektledning, bemanning och projektuppföljning.
Samtidigt genomför vi en omfattande översyn av vår marknadsförings-, prissättnings- och paketeringsstrategi och ökar betydelsen av affärsdriven produktutveckling. Detta har skett i samband med utnämningen av en ny Chief Product Officer. Det innebär inte en ökning av vår investeringstakt, utan är snarare en effektivisering av vår befintliga. Till exempel ompaketerar sälj- och produktorganisationen vårt erbjudande för att förtydliga för både kunder och oss själva vad vi säljer och vilken leveransomfattning vi har.
UTMÄRKELSER
Jag vill också ta tillfället i akt att gratulera vårt team till de välförtjänta utmärkelserna de mottagit under kvartalet. Dessa utmärkelser är en kvalitetsstämpel för vår researchmetod, som utvecklats av våra fantastiska medarbetare. Vid branschkongressen ESOMAR tilldelades vi Dynata’s RISE-pris (”Recognizing Innovation in Survey Engagement”), och en av våra data scientists belönades med en silvermedalj för en enastående presentation om AI och digitala konsumentprofiler. Dessa utmärkelser bekräftar vår position som ledande inom marknadsundersökningsbranschen.
FRAMTIDSUTSIKT
Den senaste tidens negativa försäljningstrend planade ut under Q3. Däremot har vi under senhösten upplevt att fler kunder genomför kostnadsbesparingar, vilket resulterat i ett något högre kundbortfall än normalt. Vid kvartalets slut nådde de årligen återkommande intäkterna 172,4 (168,4) Mkr, en tillväxt på 2,3 procent jämfört med föregående år men 1,1 procent lägre än i Q2. Vi fortsätter att aktivt implementera strategier för att minska kundbortfallet. Historiskt sett har Nepa fokuserat på att expandera befintliga kunder men halkat efter i nyförsäljningen. Årets nya säljfokus har redan genererat flera försäljningar till stora globala varumärken med lovande potential för ytterligare försäljning. Trots detta har det inte varit tillräckligt för att kompensera den övergripande nedgången. Detta säljfokus kommer att intensifieras under 2024.
När vi blickar framåt är vi engagerade i att leverera förbättrad lönsamhet. Vi är fast beslutna om att följa vår strategiska plan samtidigt som vi anpassar oss till det ständigt föränderliga affärsklimatet.
Ferry Wolswinkel
Tillförordnad VD och Chief Revenue Officer