Tisdag 3 December | 18:21:16 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-21 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-19 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-16 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-03 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2024-05-31 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-09-18 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-12 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.56 SEK
2023-06-09 - Årsstämma
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-20 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2022-05-19 - Årsstämma
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-03-18 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-19 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-21 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2021-05-20 - Årsstämma
2021-05-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-22 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2020-05-20 - Årsstämma
2020-05-20 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-03-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-21 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-21 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-31 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2019-05-29 - Årsstämma
2019-05-21 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-03-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-23 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-24 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2018-05-31 - Årsstämma
2018-05-24 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-03-28 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-30 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-31 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2017-05-31 - Årsstämma
2017-05-31 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-03-31 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-30 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-31 - Kvartalsrapport 2016-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Nepa är ett konsultbolag. Bolaget är specialiserat inom onlinebaserad varumärkesuppföljning. Produkterna används av små- och medelstora företagskunder som använder bolagets data för att analysera kundbeteenden som har påverkan på företagets finansiella ställning. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, med huvudkontoret i Stockholm.
2023-11-17 08:00:00

Q3 i sammandrag

  • Årligen återkommande intäkter (ARR) ökade med 2,3 procent och uppgick i slutet av kvartalet till 172,4 (168,4) Mkr.
  • Nettoomsättningen ökade med 1,6 procent, -0,8 procent valutajusterat, till 70,6 (69,5) Mkr.
  • Abonnemangsintäkter ökade med 9,6 procent till 44,7 (40,8) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter ökade med 59,7 procent till 15,3 (9,6) Mkr.
  • Ad hoc-intäkter från icke-abonnenter minskade med 44,5 procent till 10,6 (19,1) Mkr.
  • Bruttoresultatet ökade med 0,1 procent till 51,9 (51,9) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 73,6 (74,7) procent.
  • Rörelseresultatet minskade till -0,5 (4,9) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -0,7 (7,1) procent.
  • Exklusive jämförelsestörande poster om 1,1 (0,0) Mkr uppgick det justerade rörelseresultatet till 0,6 (4,9) Mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -0,7 (5,5) Mkr och Resultat per aktie till -0,08 (0,70) kronor.

9 månader i sammandrag

  • Nettoomsättningen minskade med 7,4 procent, eller 9,4 procent valutajusterat, till 218,5 (235,9) Mkr.
  • Nedgången orsakades främst av ad hoc-intäkter från icke-abonnenter som minskade med 44,0 procent till 33,6 (60,0) Mkr.
  • Abonnemangsintäkter ökade med 3,5 procent till 132,3 (127,8) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter ökade med 9,6 procent till 52,6 (48,0) Mkr.
  • Bruttoresultatet minskade med 11,3 procent till 160,6 (181,0) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 73,5 (76,7) procent.
  • Rörelseresultatet minskade till -14,1 (23,4) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -6,5 (9,9) procent.
  • Exklusive jämförelsestörande poster om 8,0 (5,2) Mkr uppgick det justerade rörelseresultatet till -6,1 (28,6) Mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -14,1 (22,3) Mkr och Resultat per aktie till -1,79 (2,84) kronor.

Affärshändelser
UNDER PERIODEN

  • Anders Dahl utsågs till tillförordnad operativ chef och Robert Beatus utsågs till produktchef.
  • En extrastämma beslutade om att dela ut 0,67 kr per aktie i extra vinstutdelning.
  • Ytterligare besparingsåtgärder medförde omstruktureringskostnader om 1,1 Mkr.

EFTER PERIODEN

  • Fortsatt implementering av besparingsåtgärder.

Koncernens nyckeltal

Siffror i Mkr om inte annat angesQ3 2023Q3 2022FörändringYTD 2023YTD 2022FörändringHelår 2022
ARR172,4168,42,3 %172,4168,42,3 %170,9
Nettoomsättning70,669,51,6 %218,5235,9-7,4 %312,1
Varav abonnemangsintäkter44,740,89,6 %132,3127,83,5 %169,8
Bruttoresultat51,951,90,1 %160,6181,0-11,3 %236,2
Bruttomarginal73,6 %74,7 %-1,173,5 %76,7 %-3,275,7 %
Justerat rörelseresultat0,64,9-4,3-6,128,6-34,829,4
Justerad rörelsemarginal0,9 %7,1 %-6,2-2,8 %12,1 %-15,09,4 %
Rörelseresultat-0,54,9-5,4-14,123,4-37,519,7
Rörelsemarginal-0,7 %7,1 %-7,8-6,5 %9,9 %-16,46,3 %
Resultat efter skatt-0,75,5-6,1-14,122,3-36,417,5
Vinstmarginal-0,9 %7,9 %-8,8-6,4 %9,5 %-15,95,6 %
Operativt kassaflöde6,3-11,417,74,36,6-2,415,9
Nettokassa41,862,5-20,741,862,5-20,763,8
Resultat per aktie, kronor-0,080,70-0,78-1,792,84-4,632,22
Genomsnittligt antal aktier7 863 1867 863 1860,0 %7 863 1867 863 1860,0 %7 863 186

VD har ordet

Q3 I KORTHET
Nettoomsättningen ökade med 1,6 procent till 70,6 (69,5) Mkr, vilket innebär ett rekord för det tredje kvartalet. Denna framgång tillskrivs den starka tillväxten inom vårt abonnerande kundsegment. Abonnemangsintäkterna steg med 9,6 procent till 44,7 (40,8) Mkr, och ad hoc-intäkter från abonnenter ökade med 59,7 procent till 15,3 (9,6) Mkr. Merparten av dessa intäkter kommer från vårt fokusområde Marketing Optimization, där vi genom åren har utvecklat produkter som effektivt möter marknadens behov.

Resultatet är dock inte entydigt positivt på alla områden. Vi har under de senaste kvartalen upplevt en svagare efterfrågan på vissa högmarginalprojekt, framför allt på den brittiska marknaden. Under det tredje kvartalet minskade ad hoc-intäkter från icke-abonnenter med 44,5 procent till 10,6 (19,1) Mkr. Efterfrågan på dessa projekt återhämtade sig något under kvartalets senare del, vilket resulterade i ett par betydande försäljningar. Men, på grund av den svaga ad hoc-verksamheten i kvartalet samt en fortsatt svag valutautveckling uppgick bruttomarginalen till 73,6 (74,7) procent.

Trots rekordintäkter är effekterna av våra senaste kostnadsbesparingar ännu inte fullt synliga. Det justerade rörelseresultatet för det tredje kvartalet, exklusive omstruktureringskostnader på 1,1 (0,0) Mkr, uppgick till 0,6 (4,9) Mkr.

ATT ÅTERSTÄLLA LÖNSAMHETEN HAR HÖGSTA PRIORITET
Vi har under kvartalet hållit fast vid vår plan och angripit de största utmaningarna för att återställa lönsamheten. En positiv utveckling är den förbättrade kostnadspositionen, där vi nu har bäddat för att slå den målsatta kostnadsbasen för övriga externa kostnader och personalkostnader på 220 Mkr under 2024. Arbetet har fokuserats på att anpassa organisationen samtidigt som vi implementerar effektivitetsförbättringar och nya arbetssätt för att säkerställa fortsatt kapacitet och leverans till kunderna. Genom att integrera globala resurser, alla med bred branscherfarenhet, frigör vi tidigare lokalt fokuserade avdelningar och outnyttjad kapacitet på ett effektivare sätt. Dessutom lägger vi större vikt än någonsin på projektledning, bemanning och projektuppföljning.

Samtidigt genomför vi en omfattande översyn av vår marknadsförings-, prissättnings- och paketeringsstrategi och ökar betydelsen av affärsdriven produktutveckling. Detta har skett i samband med utnämningen av en ny Chief Product Officer. Det innebär inte en ökning av vår investeringstakt, utan är snarare en effektivisering av vår befintliga. Till exempel ompaketerar sälj- och produktorganisationen vårt erbjudande för att förtydliga för både kunder och oss själva vad vi säljer och vilken leveransomfattning vi har.

UTMÄRKELSER
Jag vill också ta tillfället i akt att gratulera vårt team till de välförtjänta utmärkelserna de mottagit under kvartalet. Dessa utmärkelser är en kvalitetsstämpel för vår researchmetod, som utvecklats av våra fantastiska medarbetare. Vid branschkongressen ESOMAR tilldelades vi Dynata’s RISE-pris (”Recognizing Innovation in Survey Engagement”), och en av våra data scientists belönades med en silvermedalj för en enastående presentation om AI och digitala konsumentprofiler. Dessa utmärkelser bekräftar vår position som ledande inom marknadsundersökningsbranschen.

FRAMTIDSUTSIKT
Den senaste tidens negativa försäljningstrend planade ut under Q3. Däremot har vi under senhösten upplevt att fler kunder genomför kostnadsbesparingar, vilket resulterat i ett något högre kundbortfall än normalt. Vid kvartalets slut nådde de årligen återkommande intäkterna 172,4 (168,4) Mkr, en tillväxt på 2,3 procent jämfört med föregående år men 1,1 procent lägre än i Q2. Vi fortsätter att aktivt implementera strategier för att minska kundbortfallet. Historiskt sett har Nepa fokuserat på att expandera befintliga kunder men halkat efter i nyförsäljningen. Årets nya säljfokus har redan genererat flera försäljningar till stora globala varumärken med lovande potential för ytterligare försäljning. Trots detta har det inte varit tillräckligt för att kompensera den övergripande nedgången. Detta säljfokus kommer att intensifieras under 2024.

När vi blickar framåt är vi engagerade i att leverera förbättrad lönsamhet. Vi är fast beslutna om att följa vår strategiska plan samtidigt som vi anpassar oss till det ständigt föränderliga affärsklimatet.

Ferry Wolswinkel
Tillförordnad VD och Chief Revenue Officer