Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
"Nepas underliggande lönsamhet förbättrades under det tredje kvartalet. Trots en utmanande marknad med ovanligt hög churn och lägre ad hoc-försäljning är det det starkaste tredje kvartalet sedan 2021 sett till justerad EBITDA-Capex, med en marginal på 4,8 %." - Anders Dahl, CEO
Q3 i sammandrag
- Årligen återkommande intäkter (ARR) minskade med 7,6 % till 159,3 (172,4) Mkr.
- Nettoomsättningen minskade med 14,4 %, eller 14,2 % organiskt, till 60,4 (70,6) Mkr.
- Abonnemangsintäkter minskade med 10,2 % till 40,2 (44,7) Mkr. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 30,9 % till 10,6 (15,3) Mkr. Ad hoc-intäkter från övriga kunder minskade med 8,0 % till 9,7 (10,6) Mkr.
- Bruttoresultatet uppgick till 44,5 (51,9) Mkr och bruttomarginalen till 73,7 % (73,6 %).
- Justerad EBITDA-Capex uppgick till 2,9 (0,0) Mkr, motsvarande en marginal om 4,8 % (0,0 %).
- Justerad EBIT uppgick till -1,1 (0,6) Mkr motsvarande en marginal om 1,9 % (0,9 %).
- Jämförelsestörande poster uppgick till 0,0 (1,1) Mkr.
- EBIT uppgick till -1,1 (-0,5) Mkr motsvarande en marginal om -1,9 % (-0,7 %).
- Resultatet efter skatt uppgick till -2,2 (-0,7) Mkr och Resultat per aktie ökade till -0,28 (-0,08) kronor.
9 månader i sammandrag
- Nettoomsättningen minskade med 9,4 %, eller
9,2 % organiskt, till 198,0 (218,5) Mkr. - Abonnemangsintäkter minskade med 5,4 % till 125,1 (132,3) Mkr. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 29,3 % till 37,2 (52,6) Mkr. Ad hoc-intäkter från övriga kunder ökade med 5,9 % till 35,6 (33,6) Mkr.
- Bruttoresultatet uppgick till 149,0 (160,6) Mkr och bruttomarginalen till 75,3 % (73,5 %). Förbättrad projektlönsamhet, datakvalitetshantering och leverantörsstrategi påverkar marginalen positivt.
- Justerad EBITDA-Capex uppgick till 9,7 (-12,4) Mkr, motsvarande en marginal om 4,9 % (-5,7 %).
- Justerad EBIT uppgick till 0,3 (-6,1) Mkr motsvarande en marginal om 0,2 % (-2,8 %).
- Jämförelsestörande poster uppgick till 1,3 (8,0) Mkr.
- EBIT uppgick till -1,0 (-14,1) Mkr motsvarande en marginal om -0,5 % (-6,5 %).
- Resultatet efter skatt uppgick till -1,5 (-14,1) Mkr och Resultat per aktie uppgick till -0,19 (-1,79) kronor.
Affärshändelser
UNDER PERIODEN
- Fortsatt stark underliggande lönsamhetstrend. Justerad EBITDA-Capex ökade till 4,8 % (0,0 %).
- Förlust av ett stort globalt tracking-kontrakt som löper ut under mitten av Q1 2025. Kontraktet är värt cirka 16,5 Mkr i ARR och har en bruttomarginal efter datakostnader på cirka 55 %. I jämförelse har koncernen en bruttomarginal YTD om 75,3 %.
EFTER PERIODEN
- Nepa lanserade en ny abonnemangsprodukt, Continuous Marketing Mix Modeling (cMMM).
- Nepa utsåg Jakob Kofoed till CTO.
- Kallelse till extra bolagsstämma den 19 november: Elementa föreslår val av Ludvig Blomqvist till styrelseledamot, med stöd av de tre största aktieägarna som kontrollerar 56,2 % av bolaget.
- Sonja Thorngren avgår som CFO.
Koncernens nyckeltal
Siffror i Mkr om inte annat anges | Q3 2024 | Q3 2023 | förändring | YTD 2024 | YTD 2023 | förändring | R12 mån | 2023 |
ARR | 159,3 | 172,4 | -7,6 % | 159,3 | 172,4 | -7,6 % | 159,3 | 164,0 |
Nettoomsättning | 60,4 | 70,6 | -14,4 % | 198,0 | 218,5 | -9,4 % | 272,6 | 293,1 |
Varav abonnemangsintäkter | 40,2 | 44,7 | -10,2 % | 125,1 | 132,3 | -5,4 % | 169,9 | 177,0 |
Bruttoresultat | 44,5 | 51,9 | -14,3 % | 149,0 | 160,6 | -7,2 % | 207,9 | 219,5 |
Bruttomarginal | 73,7 % | 73,6 % | 0,1 | 75,3 % | 73,5 % | 1,8 | 76,3 % | 74,9 % |
Justerad EBITDA-Capex | 2,9 | 0,0 | 2,9 | 9,7 | -12,4 | 22,1 | 13,5 | -8,7 |
Justerad EBITDA-Capex, marginal | 4,8 % | 0,0 % | 4,8 | 4,9 % | -5,7 % | 10,6 | 4,9 % | -3,0 % |
Justerad EBIT | -1,1 | 0,6 | -1,8 | 0,3 | -6,1 | 6,5 | 5,5 | -0,9 |
Justerad EBIT-marginal | -1,9 % | 0,9 % | -2,8 | 0,2 % | -2,8 % | 3,0 | 2,0 % | -0,3 % |
EBIT | -1,1 | -0,5 | -0,7 | -1,0 | -14,1 | 13,1 | -1,6 | -14,8 |
EBIT-marginal | -1,9 % | -0,7 % | -1,2 | -0,5 % | -6,5 % | 6,0 | -0,6 % | -5,0 % |
Resultat efter skatt | -2,2 | -0,7 | -1,5 | -1,5 | -14,1 | 12,6 | -1,8 | -14,4 |
Vinstmarginal | -3,6 % | -0,9 % | -2,7 | -0,7 % | -6,4 % | 5,7 | -0,6 % | -4,9 % |
Operativt kassaflöde | 5,0 | 6,3 | -1,3 | 3,9 | 4,3 | -0,4 | 5,7 | 6,1 |
Nettokassa | 29,8 | 41,8 | -12,0 | 29,8 | 41,8 | -12,0 | 29,8 | 38,4 |
Resultat per aktie, kronor | -0,28 | -0,08 | -0,19 | -0,19 | -1,79 | 1,61 | -0,22 | -1,83 |
Genomsnittligt antal aktier | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % | 7 863 186 | 7 863 186 |
VD har ordet
Nepas underliggande lönsamhet förbättrades under det tredje kvartalet. Trots en utmanande marknad med ovanligt hög churn och lägre ad hoc-försäljning är det det starkaste tredje kvartalet sedan 2021 sett till justerad EBITDA-Capex, med en marginal på 4,8 %.
Den organiska tillväxten i Q3 var -14,2 %, eller -12,0 % exklusive det nu nedstängda APAC-kontoret. Det tredje kvartalet har vanligtvis lägre aktivitet än övriga kvartal på grund av semestern i juli och början av augusti. I år var starten i augusti senare än vanligt. Intäkterna påverkades också negativt av lägre abonnemangsintäkter från det senaste årets churn och en svag marknad för nyförsäljning. Våra kunder fortsatte att uppvisa ett försiktigt beteende och säljcyklerna var fortsatt långa. Positivt är att vårt sälj- och marknadsteam höll hög aktivitet under hela kvartalet. Vi har investerat i starka säljkandidater och har ökat våra marknadsföringsaktiviteter successivt, hittills med lovande resultat. På längre sikt ser vi stor potential och har höga förhoppningar på våra expansionsplaner.
ÖKAD EFFEKTIVITET HAR FÖRBÄTTRAT LÖNSAMHETEN
Under det senaste året har vi blivit betydligt effektivare, vilket lett till högre projektmarginaler och en förbättrad underliggande lönsamhet. Justerad EBIT uppgick till -1,1 (0,6) Mkr men påverkades av högre avskrivningar av immateriella tillgångar och lägre aktiverad produktutveckling. Vi har minskat time-to-market i vår produktutveckling, vilket minskar behovet av aktiveringar. Den underliggande lönsamheten, justerad EBITDA-Capex, ökade till 2,9 (0,0) Mkr motsvarande en marginal om 4,8 % (0,0 %).
Vi ser stor potential för ytterligare framsteg genom att utnyttja våra globala resurser mer effektivt samt att använda AI-verktyg för att förbättra våra produkter och effektivisera leveranser. I september pilottestade vi ett AI-verktyg för att automatisera uppgifter och förbättra tillgången till bolagets samlade kunskap. Vi använder redan Open-Text AI för mer effektiva analyser, och förra året lanserade vi AI Trend Boost, vår egen maskininlärningsmodell. Den används idag av ledande varumärken för att förstärka urvalsdata. Dessutom använder vi AI för att dynamiskt utvärdera respondent-engagemang och validera enkätsvar i realtid, vilket förbättrar den övergripande kvaliteten på vår data. Dessa innovationer stärker vår position och vårt fokus på agerbara insikter till kunderna.
LANSERING AV CONTINUOUS MARKETING MIX MODELING
Idag lanserar vi vår nya abonnemangsprodukt, Continuous Marketing Mix Modeling (cMMM). Det är en ny lösning som möjliggör realtidsoptimering av marknadsföringsinsatser för maximerad försäljningseffekt och förbättrade affärsresultat. cMMM kompletterar Nepas befintliga produktportfölj av strategiska verktyg och erbjuder marknadschefer att ta ett unikt helhetsgrepp för att säkerställa långsiktig varumärkesutveckling med tydlig koppling till affären. Våra pilotkunder har rapporterat ledande KPI:er som påvisar en tydlig avkastning på investeringen och flera områden där de kan förbättra sin medieeffektivitet och övergripande marknadsföring. Baserat på denna positiva kundfeedback är vi övertygade om att cMMM kommer att revolutionera marknadsföringsstrategier och bidra till våra kunders framgång. cMMM är integrerat i Marketing Intelligence Suite, vilket för Nepa markant närmare målet att möjliggöra för varumärken att enkelt följa utvecklingen, optimera sina medieinvesteringar samt utvärdera sina kampanjer inom en enda plattform.
Vi är övertygade om att våra produkter möter marknadens behov och ser stora möjligheter att accelerera tillväxten med nya kunder med mer fördelaktiga kontraktsvillkor och lönsamhet jämfört med tidigare. För att bibehålla vår konkurrensfördel har vi ökat vår techsatsning genom att tillsätta Jakob Kofoed som Chief Technology Officer. Han tillför en omfattande expertis från branschen, i synnerhet inom Marketing Mix Modeling. Han kommer spela en avgörande roll i att driva vår produktplattform framåt på ett effektivt och skalbart sätt.
UTSIKTER
Efterfrågan är fortsatt försiktig, men vi har börjat se ett positivt trendskifte i pipeline och försäljning. Vi står inför kortsiktiga utmaningar, särskilt med den senaste förlusten av ett stort kontrakt från vår största kund, som löper ut i mitten av Q1 2025. Trots det fokuserar vi på vårt långsiktiga mål: att driva lönsam tillväxt genom att leverera kundvärde på ett kostnadseffektivt sätt. På kort sikt implementerar vi åtgärder för att förbättra lönsamheten och kompensera för intäktsbortfall. Vi gör betydande framsteg inom sälj och marknad, effektiviserar verksamheten och utvecklar marknads-ledande produkter. Jag är övertygad om att dessa insatser tar oss närmare vårt mål.
Anders Dahl
VD