Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Industriprodukter |
Fortsatta tecken på en återhämtning trots en något avvaktande marknad och politisk turbulens
Årets första kvartal ger stöd för våra antaganden om en pågående återhämtning inom våra största produktkategorier. Vi ser en återgång till ett mer traditionellt säsongsmönster inom hela koncernen samtidigt som våra förbättrade marginaler stärker oss i ambitionen att under 2025 komma tillbaka till en rörelsemarginal inom respektive affärsområdes historiska intervall. Vidare noterar vi att förstärkningen av den svenska valutan liksom den politiska turbulensen utgör orosmoment.
Koncernens omsättning under första kvartalet uppgick till 9 673 Mkr vilket är 1,9 procent högre än motsvarande period i fjol. Detta innebär att den segdragna nedgången i efterfrågan har brutits och att den försiktiga tillväxt som vi konstaterade redan under senare delen av fjärde kvartalet 2024 har fortsatt.
Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet med 266 Mkr till 782 Mkr vilket innebär en förbättring med 51,6 procent jämfört med första kvartalet i fjol. Rörelsemarginalen förbättrades från 5,4 procent under första kvartalet 2024 till 8,1 procent under första kvartalet i år.
Försiktigt ökad försäljning i kombination med åtgärdsprogrammet som genomfördes under 2024 samt fortsatt god kostnadskontroll, är huvudsakliga förklaringar till den positiva resultattillväxten i kvartalet.
Vi är väl medvetna om att den något oväntade förstärkningen av den svenska valutan, liksom den politiska turbulensen med bland annat alla pågående, och minst lika oväntade tullutspel, inte underlättar realiserandet av vår ambition men vår vana trogen kommer vi att göra allt som står i vår makt för att nå våra mål.
Fortsatt förbättring inom värmepumpar för NIBE Climate Solutions
Under årets första kvartal såg vi, i enlighet med tidigare gjorda antaganden, en fortsatt relativ förbättring av efterfrågan på värmepumpar i tillverkarledet i Europa.
Den lagerreduktion som under de senaste sex kvartalen pågått i de europeiska distributionsleden, har nu nått en nivå där vi ser en tydligare korrelation mellan orderingång och fakturering i tillverkarledet och vad som faktiskt levereras till slutkunderna.
Även i Tyskland, där lagerreduktionerna i distributionsleden dragit ut lite längre i tiden jämfört med de flesta övriga europeiska marknaderna, känns tongångarna avseende framtiden något mer optimistiska. Detta syns inte minst i det stadigt ökande antalet ansökningar om statliga subventioner för installation av värmepumpar.
Den nordamerikanska marknaden för värmepumpar har varit fortsatt stabil under kvartalet.
Efter de senaste fem årens numera välbekanta turbulens inom marknaden för värmepumpar där de fyra första åren, 2020 till 2023, dominerande av en mycket kraftig efterfrågan medan det senaste året, 2024, dominerades av ett näst intill totalt tvärstopp i efterfrågan, tycks ett mera traditionellt säsongsmönster ha infunnit sig. Detta innebär en lägre efterfrågan under första halvåret och en starkare under andra halvåret.
Stabilt men varierande inom NIBE Elements olika marknadssegment
Affärsområdet NIBE Element ser fortsatt en relativt stabil efterfrågan i flertalet av affärsområdets marknadssegment. Det råder dock fortsatt betydande variationer mellan olika segment. En fortsatt svag utveckling inom nybyggnation av fastigheter och konsumentrelaterade produkter påverkar affärsområdet negativt. Utvecklingen inom halvledarindustrin, samt för produkter kopplade till elektrifiering inom flera industrigrenar, ingjuter hopp om en fortsatt successiv förstärkning av efterfrågan.
Marknadsaktiviteter och anpassning av produktion i NIBE Stoves
Inom affärsområdet NIBE Stoves ser vi en svagare utveckling i Europa, medan den nordamerikanska marknaden visar en bättre underliggande efterfrågan. I linje med återgången till ett mer traditionellt säsongsmönster har dock marknadsaktiviteter och anpassning av produktionen inför andra halvårets större förväntade försäljning dominerat affärsområdets verksamhet. Åtgärdsprogrammets reduktion av kostnader ger bibehållen rörelsemarginal trots lägre försäljning.
Den lägre räntenivån samt förväntningar om ytterligare europeiska räntesänkningar, är välkomna vitamininjektioner för slutkonsumenterna vilket påverkar alla tre affärsområden positivt.
Alla våra tre affärsområden har genom åtgärdsprogrammet anpassat sina kostnader till en, som vi bedömer, lugnare men successivt förbättrad framtida tillväxt i efterfrågan. Vidare har affärsområdena, parallellt med de gjorda kostnadsneddragningarna inom produktion och administration, fortsatt att med oförändrade utvecklingsresurser förstärka och förnya sina respektive produktprogram. På motsvarande sätt har försäljningsorganisationerna tillåtits förbli intakta för att bibehålla en god marknadsnärvaro.
Det, under de senaste åren, mycket ambitiöst genomförda investeringsprogrammet skapar dessutom goda förutsättningar för flexibel och rationell produktion vilket kommer att påverka marginalerna positivt i takt med att efterfrågan ökar.
Kontinentbaserad komponentförsörjning och produktion
En ytterligare styrkefaktor värd att nämna är att vi sedan lång tid tillbaka arbetat med att våra affärsområden i största möjliga mån skall sträva efter att vara kontinentbaserade, det vill säga producera sina produkter på den kontinent där de säljs. Samtidigt strävar vi efter ett liknande kontinentbaserat nätverk av underleverantörer. Detta skapar kortare och säkrare leveranskedjor, samtidigt som sårbarheten för handelshinder reduceras.
Ambitionen ligger fast
Allt det ovan sagda utgör sammantaget bakgrunden till vår ambition att under 2025 komma tillbaka till en rörelsemarginal inom respektive affärsområdes historiska intervall. Vi är, som tidigare nämnts, väl medvetna om att den något oväntade förstärkningen av den svenska valutan liksom alla pågående, minst lika oväntade, tullutspel inte underlättar realiserandet av vår ambition men vi kommer, vår vana trogen, att göra allt som står i vår makt för att leva upp till det gjorda åtagandet. Våra långsiktiga tillväxt- och lönsamhetsmål ligger också fast i förvissningen om att våra produkter ligger helt rätt i tiden när hela vårt samhälle måste ställa om till ett mer hållbart levnadssätt.
Gerteric Lindquist