Lördag 23 November | 23:21:05 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2024-11-13 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-26 - X-dag ordinarie utdelning YIELD 0.00 SEK
2024-04-25 - Årsstämma
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-14 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-26 - X-dag ordinarie utdelning YIELD 0.00 SEK
2023-04-25 - Årsstämma
2023-02-22 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-16 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-22 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-17 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-27 - X-dag ordinarie utdelning YIELD 0.00 SEK
2022-04-26 - Årsstämma
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2022-02-18 - Extra Bolagsstämma 2022
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-17 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-27 - X-dag ordinarie utdelning YIELD 0.00 SEK
2021-04-26 - Årsstämma
2021-04-08 - Bokslutskommuniké 2020

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorFinans
IndustriÖvriga finansiella tjänster
SaveLend Group är ett fintechbolag verksamt inom kreditmarknaden. Bolagets produkter och tjänster vänder sig till privata och institutionella investerare som söker direktinvesteringar i krediter. Investeringsplattformen gör det möjligt för olika typer av investerare att få exponering mot olika former av krediter såsom företags- och konsumentkrediter samt fakturaköp. Bolaget är verksamt i Europa. SaveLend Group grundades år 2014 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-02-21 18:18:00

SaveLend Group AB redovisar idag sin bokslutskommuniké för 2023.

Fjärde kvartalet 1 oktober - 31 december 2023
Belopp inom parentes avser samma period föregående år.

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 42,3 MSEK (44,7 MSEK).
  • EBITDA uppgick till -8,8 MSEK (5,5 MSEK).
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -14,9 MSEK (-0,1 MSEK).
  • Nettoresultatet uppgick till -5,7 MSEK (-3,2 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,11 SEK (-0,06 SEK).

Perioden 1 januari - 31 december 2023

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 169,8 MSEK (150,3 MSEK).
  • EBITDA uppgick till 3,7 MSEK (-4,0 MSEK).
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -20,5 MSEK (-24,3 MSEK).
  • Nettoresultatet uppgick till -11,6 MSEK (-28,1 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,22 SEK (-0,55 SEK).

Händelser under fjärde kvartalet

  • SaveLend Group stärker ledningsgruppen genom att rekrytera Björn Johnson som Chief Credit Officer och Peter Balod som Chief Commercial Officer.
  • SaveLend Group AB lanserar Projektfinansiering – Ett nytt sätt för investerare att aktivt välja sina investeringsprojekt.
  • SaveLend Group AB utser Jenny Gabrielsson till ny CFO.
  • SaveLend Group presenterar nya finansiella mål – ska omsätta minst 450 MSEK år 2027.

Händelser efter kvartalets utgång

  • SaveLend Group ABs vd, grundare och styrelseledamot Ludwig Pettersson lämnar sin tjänst på grund av sjukdom och avlider kort därefter. Bolagets Chief Commercial Officer Peter Balod utses till tillförordnad vd.


VD-ord

Nu är det sista kvartalet för 2023 stängt och SaveLend Group lägger ytterligare ett år till handlingarna. Som nytillträdd tf vd kan jag bara konstatera att företaget har hunnit med otroligt mycket under året som gått. När man kommer utifrån och ser det tempo med vilket projekt avslutas och lanseringar genomförs, och hur resultaten redan börjar visa sig, kan man inte annat än att vara imponerad av både företaget och dess medarbetare.

Under året har Bolaget lanserat nya sparstrategier på plattformen och ett helt nytt och väldigt lovande produktsegment i ‘Projektfinansiering’. Dessutom har Bolaget med framgång genomfört det omfattande förvärvet av Lendify som både har introducerat en stor mängd nya investerare till plattformen samt ett nytt, starkt varumärke som kommer att passa utmärkt in i produktmixen under 2024.

Ledningen har också fattat en rad viktiga, och inte minst långsiktiga, beslut som kommer att ta Bolaget mot de finansiella målen 2027. Det krävs mod att göra förändringar som på kort sikt påverkar lönsamheten negativt för att nå långsiktiga mål, framförallt i en minst sagt turbulent omvärld där sparplattformens modell sannerligen satts på prov. De makroekonomiska utmaningarna till trots har Bolaget levererat förväntad avkastning till investerarna i sparstrategierna, fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet för året.

SaveLend Group står såklart inför en stor utmaning i det att Ludwig Pettersson, grundare och långvarig vd, tragiskt avled i februari i sviterna av den cancersjukdom han kämpat mot sedan 2021. Ludwig var en fantastisk entreprenör, chef, kollega och vän som för alltid kommer att vara saknad. När det kom till att bygga bolag lämnade han inget åt slumpen och med det senaste årets fina arbete och utsikterna för 2024 är jag övertygad om att Bolaget kommer att kunna förvalta Ludwigs arv och utveckla affären för att både nå och överträffa de finansiella mål som satts till och med 2027.

När jag skriver detta så kort efter Ludwigs bortgång känns det konstigt att lyfta ett jubileum men det är värt att nämna att under 2024 fyller SaveLend 10 år. Det har varit 10 år som i stor utsträckning har präglats av en lågräntemiljö i kombination med högkonjunktur där SaveLend har levererat positiv avkastning till kunderna år efter år. 2023 visade sig innehålla både stigande inflation, kraftigt höjda räntor, åtstramningar på kapitalmarknaden, stora varsel och kraftigt ökande företagskonkurser. Allt detta har satt vårt sparerbjudande på prov på ett sätt som inte skett tidigare. Det har även testat förmågan att som organisation snabbt anpassa sig till rådande marknadsläge.

När vi nu ser tillbaka på 2023 kan vi med nöje konstatera att vi har sparprodukter som fortsätter att leverera positiv avkastning även i rådande marknadsläge, och det med god marginal över de avkastningsnivåer som finns i traditionellt räntesparande. Ackumulerat sen strategiernas lansering i juni till och med december 2023 har ‘Balanserad’ avkastat 4,07 % och ‘Yield’ 4,78 %. Det innebär att efter sju månader så följer båda målavkastningen om 6,5-7,5 % respektive 8-10 % på tolv månader. Även om vi såklart alltid strävar efter att överträffa våra kunders förväntningar är vi på ett sätt tacksamma att vår modell har fått bevisa sig under ett utmanande makroekonomiskt läge.

Vi har kommit långt i utvecklingen av vår nya produkt, ‘SaveLend Fast’, vårt fasträntekonto som vi avser lansera under första halvåret 2024. Vid lansering kommer vi att erbjuda en ränta på 6 % på två olika löptider, 12 och 24 månader. Båda löptiderna har ambitionen att ge högst avkastning i jämförelse med andra fasträntekonton på den svenska marknaden. Blickar man framåt så ser jag ‘SaveLend Fast’ som en väldigt viktig del i vårt erbjudande då den öppnar upp för en ny typ av investerare på plattformen. En målgrupp som vi bedömt inte annars skulle ha investerat i exempelvis våra sparstrategier. Den nya produkten gör att vi på allvar kan ta upp kampen om att ge bättre avkastning till hundratusentals svenskar som sammanlagt har åtskilliga hundra miljarder kronor på traditionella sparkonton med låg eller ingen ränta. Money shouldn’t sleep!

Under det fjärde kvartalet lanserade vi produkten ‘Projektfinansiering’ som ger våra kunder möjligheten att själva ta sina investeringsbeslut i enskilda projekt. Intresset för de projekt som har publicerats har varit högt och vi har också sett att flera kunder markant ökar sitt sparande hos oss till följd av detta. Vi har även lyckats aktivera en del konton som tidigare inte gjort någon investering med oss, däribland kunder som kom genom förvärvet av Lendify.

Produkten 'Projektfinansiering' ger oss möjlighet att fylla större krediter snabbare än vi kan göra via strategierna. Det är också ett naturligt steg då vi har en bred kundbas med väldigt olika behov och önskemål. Det är viktigt att ha en produkt på plattformen som kan erbjuda högre avkastning till investerare som är beredda att välja bort den riskminimerande diversifieringen som strategierna erbjuder. Vi säkerställer även att alla kunder som väljer att investera i ‘Projektfinansiering’ har passerat kunskapstestet för gräsrotsfinansiering. Det senaste projektet vi lanserade på plattformen i januari fulltecknades på 27 minuter så uppenbarligen finns efterfrågan, men det ställer också höga krav på vilka projekt vi godkänner för publicering, liksom hur vi arbetar med löpande uppföljning av förmedlade krediter. I sammanhanget känns det därför väldigt bra att ha fått in en så meriterad kreditchef som Björn Johnson som dessutom kommer att fortsätta arbetet med att utveckla vår kreditverksamhet överlag.

Fastighetsbranschen har drabbats oerhört hårt av det makroekonomiska läget under året och vi ser stora förluster hos flera stora aktörer. Situationen har även påverkat investerare till de fastighetslån som förmedlats via vårt förvärvade bolag Svensk Kreditförmedling och vi ser tyvärr ett ökande antal förfallna krediter i den portföljen. För investerare som investerat via våra strategier eller via vår ränterobot är dock exponeringen begränsad. Under hösten har det lagts nödvändiga resurser i syfte att hantera eventuella förluster för alla våra investerare, oavsett om de fattat egna direkta investeringsbeslut eller om de investerat via ränteroboten. Vi har också gått ett steg längre och bistått med extra resurser till den externa agenten i syfte att säkerställa att information och uppdateringar om befintliga lån och säkerheter bättre når ut till investerarna.

Jag har en väldigt positiv uppfattning om SaveLend Group men självklart finns det även utmaningar. En av dem är att man i sin jakt på tillväxt har vuxit in i nya marknader utan att, i min mening, ha ett tillräckligt starkt fundament. Därför välkomnar jag det beslut som togs under fjärde kvartalet att framgent fokusera alla resurser till två marknader; Sverige och Finland. Det innebär att vi kommer att avsluta vår kreditförmedlingsverksamhet i Polen. Vi ser ingen nämnvärd skillnad i omsättning framgent till följd av detta, däremot positiva effekter som kommer av ett tydligare fokus för verksamheten samt minskad kostnadsmassa.

På den finska marknaden har vi implementerat en liknande kreditbedömningsmodell som länge använts med framgång i Sverige. Målet är att därigenom få en produkt som står sig bättre i dagens ränteklimat även på den finska marknaden. De initiala mätvärdena av den nya modellen har varit positiva och vår samarbetspartner NordIX har därför beslutat att utöka sitt samarbete med oss genom att initialt investera 1 miljon euro i finska konsumentkrediter. Vår gemensamma målsättning är att detta ska öka över tid, precis som de har gjort med investeringar i svenska krediter. Vi har också gjort ytterligare omställningar så att den finska verksamheten enbart fokuserar på konsumentkrediter framgent. Med dessa förändringar, tillsammans med det nya nationella kreditregister som lanseras på den finska marknaden i april 2024, har vi en tydlig plan och strategi för hur vi ska vända den finska verksamheten till lönsamhet.

Omsättningen för det sista kvartalet 2023 uppgick till 42,3 MSEK vilket är i linje med föregående kvartal. Utan att räkna med förvärvad omsättning, observerar vi en tillväxt från föregående kvartal, vilket understryker styrkan i vår kärnverksamhet. EBITDA uppgick till -8,8 MSEK, vilket är ett resultat av förändringar vi har gjort under kvartalet i syfte att ta oss mot våra nya finansiella mål. Bruttomarginalen fortsätter att stärkas samtidigt som kostnadsutvecklingen för övriga externa, personal- och marknadsföringskostnader, justerat för aktiva åtgärder under kvartalet, utvecklas enligt plan. För helåret uppgick omsättningen till 169,8 MSEK, en ökning med 13 % mot 2022. Detta trots alla de förändringar som gjorts under året som syftat till att öka andelen återkommande intäkter och stärka lönsamheten på lång sikt. Att bruttovinsten ökar från 127,9 MSEK 2022 till 151,3 MSEK 2023, en ökning med 18 %, är ett resultat av detta. Det glädjer mig också att se att EBITDA för helåret 2023 uppgår till 3,7 MSEK, vilket är en tydlig förbättring mot -4,0 MSEK 2022.

Ludwig har tidigare kommunicerat att vi ska nå ett positivt nettoresultat tidigt under 2024. Eftersom vi fortsätter att leverera konkurrenskraftig avkastning till våra investerare, i kombination med att vi breddar målgruppen genom lanseringen av SaveLend Fast, är jag övertygad om att vi kommer fortsätta att växa kapitalet på sparplattformen. Med detta följer ökade intäkter utan att kostnadsmassan ökar i samma takt och därmed ökar vi vår lönsamhet. Därför håller jag med Ludwig i hans analys och ser att vi har väldigt goda möjligheter att nå ett positivt nettoresultat under första halvan av 2024. Vi har tidigare kommunicerat att vi, när vi bedömer att vi närmar oss lönsamhet, kommer att börja vända in våra skattemässiga underskottsavdrag. Vi har därför per sista december vänt in underskottsavdragen för den svenska verksamheten, vilket bidrar positivt med 9,7 MSEK till periodens resultat.

Under det fjärde kvartalet presenterade vi våra nya finansiella mål för perioden 2024-2027. Vi har vidtagit en rad åtgärder för att ge oss själva bästa möjliga utgångspunkt att nå dessa mål. De beslut vi fattat är genomgående tagna för att skapa ett tydligare verksamhetsfokus mot vår svenska hemmamarknad och en nystart på den finska marknaden. Vi ser det som nödvändigt att fokusera för att kunna leverera hög avkastning både till våra kunder och aktieägare. Vår tillväxtstrategi med start 2024 ser ut som följer:

  • Utöka spar-/investeringserbjudandet för att attrahera en bredare målgrupp av kunder, exempelvis genom att vidareutveckla ‘Projektfinansiering’ och lansera fasträntekontot SaveLend Fast.
  • Med ny kreditorganisation på plats genomlysa alla delar av vår interna och externa kreditförmedling för att säkerställa långsiktigt hållbar avkastning för investerare kombinerat med god lönsamhet.
  • Diversifiering och spridning av risk är nyckeln till god avkastning för vår typiska investerare och därför ska vi fortsätta att etablera samarbeten med ännu fler nya kreditförmedlare.
  • Vi ska förbättra rörelsemarginalen genom marginaleffekter på ökad volym och en strategi som bygger på hög kostnadskontroll med Sverige som kärnmarknad.
  • Inom segment 'Faktureringsplattformen' ska vi arbeta mer fokuserat mot utvalda kundsegment och därigenom uppnå fortsatt volym- och marginaltillväxt.

Starten på 2024 kommer internt på Bolaget att präglas av den tragiska bortgången av vår älskade Ludwig. Han har byggt det här bolaget från grunden och var mer än en chef och kollega för alla som arbetar på SaveLend Group. Samtidigt är det viktigt att framhålla att Ludwig inte gjort den här resan själv. Han var tyvärr också väl medveten om att dagen kunde komma då han inte längre fanns med oss. Därav har Ludwig varit involverad vid i princip alla rekryteringar och det team som finns på plats idag är de personer han har valt för att bygga vidare på hans livsverk.

Under 2024 kommer vi att vara än mer framåtlutade med en vässad försäljningsorganisation och vi kan med 2023 i ryggen vara trygga i att våra plattformar skalar, och klarar att leverera, i olika marknadslägen. Jag ser att den omställning till en mer långsiktig modell som påbörjats under föregående år bör fortsätta utvecklas och framförallt att investeringen som gjorts i verksamheten fram till nu är redo att skördas. Det kommer också att börja synas tydligt i resultaträkningen framgent.

2024 kommer att bli ett starkt år för SaveLend Group och tillsammans kommer styrelse, ledning och personal att ge allt för att hedra Ludwigs minne!

Peter Balod,
Tf Verkställande Direktör