Söndag 24 Augusti | 22:02:55 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-24 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-25 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-09 - X-dag bonusutdelning SLEEP 1.15
2025-04-09 - X-dag ordinarie utdelning SLEEP 1.85 SEK
2025-04-08 - Årsstämma
2025-02-04 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-26 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-12 - X-dag bonusutdelning SLEEP 1
2024-04-12 - X-dag ordinarie utdelning SLEEP 1.30 SEK
2024-04-11 - Årsstämma
2024-02-08 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-10-25 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-27 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-09 - X-dag bonusutdelning SLEEP 6
2023-05-09 - X-dag ordinarie utdelning SLEEP 1.00 SEK
2023-05-08 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-29 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - X-dag ordinarie utdelning SLEEP 0.00 SEK
2022-05-10 - Årsstämma
2022-04-27 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-15 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-12 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-13 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Sleep Cycle är verksamt inom teknikbranschen och fokuserar på utveckling och distribution av en mobilapp för sökanalys och väckning. Bolagets produkter riktar sig till privatpersoner som vill förbättra sin sömnkvalitet och välbefinnande. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa, Nordamerika och Asien. Sleep Cycle grundades 2001 och har sitt huvudkontor i Göteborg.
2025-08-22 07:30:00

Andra kvartalet i sammandrag (april-juni 2025)

  • Nettoomsättningen uppgick till 63 559 (65 442) Tkr och minskade med -2,9% (+12,9%). Valutajusterad nettoomsättningstillväxt uppgick till -0,6% (10,5%).
  • Rörelseresultatet uppgick till 18 019 (20 964) Tkr och rörelsemarginalen var 28,4% (32,0%). Kvartalet har inte påverkats av några jämförelsestörande kostnader.
  • Totala antalet betalande prenumeranter uppgick vid periodens slut till 878k (898k).
  • ARPU i kvartalet uppgick till 271 (282) kr. Valutajusterad ARPU uppgick till 277 kr.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick i kvartalet till 0,71 (0,84) kr.

Första halvåret i sammandrag (januari-juni 2025)

  • Nettoomsättningen uppgick till 128 484 (128 899) Tkr och minskade med -0,3% (+13,0%). Valutajusterad nettoomsättningstillväxt uppgick till 0,5% (10,8%).
  • Rörelseresultatet uppgick till 35 110 (34 807) Tkr och rörelsemarginalen var 27,3% (27,0%). Föregående år påverkades av kostnader om 5 756 Tkr och justerad rörelsemarginal var 31,5%.
  • Totala antalet betalande prenumeranter uppgick vid periodens slut till 878k (898k).
  • ARPU i perioden uppgick till 272 (279) kr. Valutajusterad ARPU uppgick till 274 kr.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick i perioden till 1,39 (1,40) kr.

Viktiga händelser under kvartalet

  • I juni initierade Sleep Cycle en klinisk studie för AI-baserad screening av sömnapné, siktet inställt på miljardmarknad.
  • Sleep Cycle lanserade i juni ett in-app-samarbete med HelloFresh, Factor och YouFoodz.

Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång

  • Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

Verkställande direktör Erik Jivmark kommenterar kvartalet:

Med en stark marginal på 28,4 procent för kvartalet fortsätter vi att befästa vår position som teknikledare inom sömn och hälsa. Vi gör framsteg inom både klinisk validering – som i vår studie för screening av sömnapné – och inom kommersialisering, med växande intäkter från partnerskap. Intäkter från partnerskap står nu för över 9 procent av vår omsättning. Samtidigt har kvartalet präglats av ett tuffare marknadsläge med dämpad nykundstillväxt och två procent färre betalande prenumeranter. Marknadens utveckling visar att vår långsiktiga strategi är rätt väg, med ett breddat erbjudande och fler vertikaler baserat på vår sömnteknologi.

PARTNERSKAP SOM TILLVÄXTDRIVARE
Försäljning genom partnerskap är en central del av vår strategi – och det ger resultat. Intäkter från partnerskap har ökat med över 68 procent jämfört med samma kvartal i fjol och står nu för mer än 9 procent av vår totala omsättning, som för kvartalet uppgick till 63,6 miljoner SEK. Under kvartalet välkomnade vi HelloFresh, Factor och YouFoodz som en del av Sleep Cycles partnerprogram och öppnade upp en ny plattform för in-app-erbjudanden, skräddarsydda för vår hälsomedvetna målgrupp.

SCREENING FÖR SÖMNAPNÉ GÅR IN I KLINISK FAS
Under maj månad inledde vi vår kliniska studie med över 700 deltagare för vår AI-baserade screening av obstruktiv sömnapné. Studien är en viktig milstolpe på vägen mot medicinsk certifiering och ett framtida godkännande av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA. Målet är att erbjuda en enkel och tillgänglig lösning utan dyr hårdvara eller behov av sömnklinik. Vi ser framför oss både en tjänst för konsumenter och erbjudanden till partners genom bland annat licensiering.

MÅLMEDVETNA INSATSER FÖR TILLVÄXT
Trots ett utmanande marknadsläge för sömnappar är efterfrågan av sömnhjälp stor och spås växa under kommande år. Förnyelsegraden förbättras successivt och utvecklingen överträffar konkurrenterna tack vare riktad produktutveckling såsom sömnstadier. Antalet betalande prenumeranter minskade med två procent jämfört med föregående år och uppgick till 878 000 för kvartalet. Utvecklingen inom sömnappsegmentet i AppStore visar behovet av att bredda vår affär och att vår strategi är rätt väg framåt. Vi arbetar målmedvetet med nykundsanskaffning, aktivering, partnerskap och tech-licensiering under konceptet Powered by Sleep Cycle för att vända trenden och bygga ett ännu starkare Sleep Cycle.

Det här är ett nytt kapitel för oss, och även om säljcykler inom B2B är längre än i konsumentaffären, är vi trygga i att vår teknologi möter ett reellt behov. Vi bygger för långsiktig påverkan – och för en framtid där vår teknik blir en självklar del av det digitala hälso-ekosystemet.

Marknaden förändras – och vi med den. Vi bygger inte bara för bättre sömn, utan för en större roll inom digital hälsa, folkhälsa, forskning och dataanalys.

Tack för ert fortsatta stöd och tro på vår strategi.

Erik Jivmark

Hela delårsrapporten finns tillgänglig på https://investors.sleepcycle.com

Sleep Cycles VD Erik Jivmark och CFO & Head of IR Elisabeth Hedman kommer att presentera kvartalet på fredag den 22 augusti kl 9:30. Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk: https://sleep-cycle.events.inderes.com/q2-report-2025

Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.

För mer information kontakta: