Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Infrastruktur |
Sammanfattning första kvartalet
• Nettoomsättningen ökade med 6,4 % till 37 738 (35 460) tkr
• Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till 7 359 (-210) tkr
• EBITDA-marginal för perioden uppgick till 19,5 (-0,6) %
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 5 384 (-1 911) tkr
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 15 153 (844) tkr
• Resultat per aktie uppgick till 0,50 (-0,21) kr
VD kommenterar
Tillbaka till lönsam tillväxt med ett starkt kassaflöde
Under 2024 hade vi fokus på att förbättra vår lönsamhet samtidigt som vi fortsatte att ta marknadsandelar och det har nu gett resultat. Under årets första kvartal har Waystream växt med god lönsamhet och ett starkt kassaflöde.
Under årets första kvartal visade Waystream Group en försäljningsökning på 6 % till 37,7 MSEK, ett förbättrat EBITDA-resultat från -0,2 MSEK till 7,4 MSEK och ett positivt kassaflöde på 15 MSEK. Vi har även stärkt vår likviditet och har nu en kassa på 17 MSEK. Detta är Waystreams 3:e bästa kvartal någonsin, både gällande intäkter och EBITDA-resultat.
Under kvartalet har vi stärkt vår marknadsposition i Sverige och Tyskland. Vi har förbättrat vår brutto-marginal, minskat vårt lager och haft positivt kassa-flöde. Vi har under det senaste året pratat om att Waystream i grunden är ett lönsamt bolag med högkvalitativa produkter och det har vi bevisat i första kvartalet. Nu jobbar vi vidare för att fortsätta ta marknadsandelar med god lönsamhet.
Sverige & övriga Norden
I Sverige har vi fått en bra start på året där vi vunnit ett antal nya mindre stadsnät samtidigt som vi fått fler mindre beställningar från våra befintliga kunder jämfört med motsvarande period 2024. Detta gör att vi fortsätter stärka vår marknadsposition bland stadsnäten vilket är positivt.
Än så länge har vi inte märkt av någon större förändring på konjunkturen men vi ser att fler stadsnät har kommit i gång med sina utbyten och utbyggnationer.
I övriga Norden har vår försäljning gått ner men det är drivet av att vi har sålt mindre till våra operatörskunder. Deras utrullningstakt har gått långsammare än deras initiala planer, kopplat till den rådande konjunkturen, men vår förhoppning är att de kommer i gång under andra halvan av 2025 eller första halvan av 2026.
Övriga Europa
I övriga Europa har den positiva försäljningsökningen från fjärde kvartalet 2024 fortsatt in i första kvartalet 2025. Vi har ökat vår försäljning med 220 % jämfört med 2024. Den främsta anledningen till vår försäljningsökning är att leveranserna till den tyska operatören, som vi informerade om i december, nu har kommit igång. De köper optik av Waystream, vilket gör att det totala värdet i affären ökar till totalt 29 MSEK. Vi har även fått i gång försäljning till stadsnätet i Salzburg i Österrike som även de är en ny kund vilket gör att vi stärkt vår position i Österrike och sätter en bra grund för vår tillväxt i DACH-regionen.
Tillväxtpotential
Den största marknads- och tillväxtpotentialen för Waystream ser vi fortsatt hos operatörerna där majoriteten av slutkunderna finns. Vi har sedan tidigare ramavtal med både Telenor Group och Telia Company. I december så tillkom den tyska operatören vilket ger oss goda förutsättningar för att växa och ta marknadsandelar under de kommande åren.
Vi börjar även successivt få mer utfall av våra ramavtal. Telia Estland har fortsatt lägga beställningar i första kvartalet samtidigt som Telia Norge nu lagt sin första mindre beställning vilket är positivt. Det är långa säljcykler i operatörssegmentet men vår ambition är att bli marknadsledande i Norden och fortsätta växa i DACH. Därmed fortsätter vi vårt fokus på att fortsätta vårt nykundsarbete i detta segment.
Förbättrade bruttomarginaler
Under 2024 hade Waystream tillväxt, både monetärt och i antal sålda switchar, men på grund av produktmixen så lyckades vi inte komma tillbaka till lönsamhet. Vi la stort fokus på att sänka produktionskostnaden på våra volymprodukter och nu i första kvartalet 2025 har vi fått effekt av det arbetet. Vi har haft en likvärdig produktmix i kvartalet, men ökat försäljningen bland stadsnäten i jämförelse med föregående år vilket lett till att vi förbättrat vår bruttomarginal till 49 % jämfört med 39 % 2024. Kombinationen av vår försäljningstillväxt samt förbättrad bruttomarginal har lett till en EBITDA-förbättring från -0,2 MSEK till 7,4 MSEK.
Likviditet
Vi har fortsatt vårt fokus på att förbättra vår likviditet och effektivisera vår kapitalbindning. Vi kommer under 2025 att fortsätta anpassa vårt lager tills dess att vi får en marknadsmässig lageromsättningshastighet.
Vi har även haft ett positivt kassaflöde i kvartalet och stärkt vår kassa med 12 MSEK till 17 MSEK. Detta är helt i linje med vår ambition att successivt stärka vår finansiella ställning.
100 % Svensktillverkade switchar
Vi har under första kvartalet kommunicerat att vi till sommaren kommer att flytta all vår produktion av switchar till NOTE i Lund. Vi ser många fördelar med att all produktion sker i Sverige med alltifrån en förbättrad logistikkedja och minskat miljöavtryck till att våra kunder uppskattar att switcharna blir producerade i Sverige istället för Asien. Vi har till exempel flera kunder som enbart vill köpa våra svenskproducerade produkter. Att våra största konkurrenter kommer från Kina och USA i det rådande geopolitiska läget gör att vi med detta differentierar oss än mer mot dem.
Vi ser fram emot vår fortsatta tillväxtresa på en återigen något ljusare marknad.
Fredrik Lundberg
Vd
Vid frågor om rapporten, skicka dem till ir@waystream.com senast kl 12:00 på rapportdagen.
Klockan 13:00 sänder Waystream en Q&A, där VD, Fredrik Lundberg, svarar på de vanligaste frågorna.
Länk: Waystream Group - YouTube