Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Infrastruktur |
Sammanfattning tredje kvartalet
• Nettoomsättningen ökade med 19,2 % till 30 286 (25 405) tkr
• Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till 4 970 (-1 314) tkr
• EBITDA-marginal för perioden uppgick till 16,4 (-5,2)%
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -652 (471) tkr
• Resultat per aktie uppgick till 0,27 (-0,28) kr
Sammanfattning de första nio månaderna
• Nettoomsättningen ökade med 9,7 % till 103 227 (94 072) tkr
• Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till 18 731 (1 965) tkr
• EBITDA-marginal för perioden uppgick till 18,1 (2,1)%
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 25 777 (9 699) tkr
• Resultatet per aktie uppgick till 1,17 (-0,36) kr
VD kommenterar
Fortsatt tillväxt med god lönsamhet under tredje kvartalet
Under tredje kvartalet har Waystream Group visat en försäljningsökning på 19 % till 30 MSEK (25), en bruttomarginal på 49 % (37 %), ett förbättrat EBITDA-resultat på 5 MSEK (-1) jämfört med motsvarande period 2024.
Det tredje kvartalet har präglats av en lugnare marknadsaktivitet på grund av sommar- och semesterperioden. Vår försäljning till stadsnäten har varit stabil och tillväxten har kommit från operatörssegmentet. En stor del av vår försäljning skedde i slutet på kvartalet vilket gör att kundfordringarna ökar samtidigt som vi har minskat våra leverantörsskulder. Det resulterade i ett aningens negativt kassaflöde, 0,6 MSEK, för perioden.
För årets första nio månader har Waystream haft en försäljningsökning på 10 % till 103 MSEK (94), en bruttomarginal på 49 % (42 %) och ett förbättrat EBITDA-resultat på 19 MSEK (2) jämfört med motsvarande period 2024. Vi har under perioden även haft ett positivt kassaflöde på 26 MSEK. Kombinationen ger oss en flexibilitet och trygghet att kunna fortsätta investera i vår produktutveckling och nykundsbearbetning även framöver.
Sverige & övriga Norden
I Sverige/Norden har tredje kvartalet präglats av sommar- och semesterperioden. Vi har fått beställningar från DNA i Finland, Telia Norge samt våra stadsnätskunder men trots detta minskade försäljningen jämfört med 2024. Samtidigt ser vi att den största tillväxtpotentialen för Waystream finns inom operatörssegmentet och det är här vi kan vända tillbaka till tillväxt i Norden. Majoriteten av slutkunderna finns hos dem och för att bli den ledande aktören inom access-switchar så måste vi ta större marknadsandelar inom detta segment. Den pågående digitaliseringen och behoven att modernisera fibernäten gör att det finns en stor tillväxtpotential kommande år. Att få bättre utväxling av våra ramavtal (Telenor Group och Telia Company) samt att vi tar oss in hos fler operatörer är nyckeln och vårt största fokus.
Övriga Europa
I övriga Europa har vi ökat vår försäljning med 350 % jämfört med 2024. Den främsta anledningen är att försäljningen till våra operatörskunder fortsätter att öka. Leveranserna till den tyska operatören går enligt plan och Telia Estland har fortsatt uppgradera sitt fibernät under tredje kvartalet. Vi jobbar vidare med ambitionen att vinna fler stadsnät och operatörer utanför Norden. Referensförsäljning är viktigt inom vår bransch och vi ökar vår kundbas kontinuerligt. Säljcyklerna är långa så det gäller att få utväxling på de avtal vi har samt att komplettera kundbasen med både större operatörer och mindre stadsnät. Vi ser fortsatt stor tillväxtpotential i Centraleuropa både bland stadsnät och operatörer.
Ökad lönsamhet och förbättrad likviditet
I tredje kvartalet fortsatte effekten av de besparingar vi genomförde under 2024. Kombinationen av ökad försäljning, en förbättrad bruttomarginal till 49 % och sänkta kostnader ledde till att EBITDA-resultatet förbättrades till 5 MSEK. Under årets första nio månader förbättrades EBITDA-resultatet till 19 MSEK vilket är väldigt positivt. Vi har fortsatt minska våra leverantörsskulder under kvartalet och vi kommer att fortsätta sänka vår belåning framöver däribland vårt lån till Skatteverket. Vår långsiktiga ambition är att fortsätta ha en god lönsamhet i vår affär och få än bättre utväxling på våra investeringar.
Inför årets sista kvartal samt 2026 fortsätter vårt fokus på att öka försäljningen, vidareutveckla våra produkter och bibehålla vårt fokus på kostnadskontroll och sänka våra produktionskostnader. Lyckas vi med detta kommer vi fortsätta växa lönsamt helt i enlighet med vår långsiktiga strategi. Waystream ska vara en viktig aktör i utvecklingen av framtidens digitala infrastruktur bland stadsnät och operatörer. Med denna positiva trend, ökade marknadsandelar och det starka engagemang vi har på Waystream står vi väl rustade för att fortsätta skapa långsiktigt värde för både våra kunder och aktieägare.
Fredrik Lundberg
Vd